asseco Aimtec murr

Odvážný crossover Toyota C-HR

Japonská automobilka ve snaze zaujmout v explodujícím segmentu malých SUV přišla s neotřelým designem modelu C-HR. Jde o zcela odlišný styl karoserie, který zatím vyvíjela nejen pro evropský trh. Toto marvelovské ztvárnění karoserie rozděluje zákazníky na dva tábory. Buď se líbí okamžitě, nebo vůbec.

 

Mně osobně se radikální styl provedení nového crossoveru líbí. Toyota použila novou globální architekturu, která by se měla podepsat i na dalších modelech. C-HR se prodává již od konce roku 2016. Tento nepřehlédnutelný design působí velmi dynamickým dojmem. Přední část vozu s velkými horizontálně protaženými světlomety, mezi kterými dominuje velké, jakoby podsvícené modré logo, zaujme okamžitě. Neuchvátí ale malá okna zadních dveří, naopak se mi líbily nenápadně umístěné kliky na vrcholu těchto dveří. U testovaného modelu kombinace červené barvy, tmavých plastů kolem podběhů kol, nárazníků a širokého oplastování dveří pěkně ladí s tmavou střechou. Výrobce má na výběr 10 odstínů laků a k tomu ještě pět barevných kombinací.

Pojďme dovnitř   
Svalnatý venkovní design vypovídá, že interiér nebude hýřit prostorem, ale opak je pravda. Nabídne víc, než jak se tváří. Do kompaktního modelu se díky vyšší pozici sedadel velmi dobře nastupuje. Je dobrý výhled dopředu a do stran. Zadní okno takový komfort ale neposkytuje. Řidič má dostatek prostoru v oblasti kolen, ramen a nad hlavou. O zadních sedadlech to tvrdit nemůžu. Vyšší postavy nad 180 cm se hlavou dotýkají stropu a kolena jsou na doraz k opěradlu přední sedačky.
Interiér je výrazný s čistými liniemi. Díky tmavému čalounění (včetně střechy) ale působí trochu ponuře. Celkově je použitý materiál kvalitní, a i slícování všech spojů bylo provedeno perfektně, což jsem ocenil při projíždění hrbolatých úseků silnic, kdy nebylo v interiéru slyšet žádné vrzání. Líbilo se mi rozložení všech ovládacích prvků jak na volantu (který se i bez prolisů na palce drží příjemně), tak i na středovém panelu natočeném směrem k řidiči. Pěkně jsou provedeny kruhové přístroje umístěné v tubusech. Musím ocenit jejich výbornou čitelnost a také pěknou grafiku barevného displeje mezi nimi. Pěkným prvkem je i dominantní displej multimediálního systému, který je jakoby vytažený z horizontální linie palubní desky do úrovně očí řidiče, navíc s velmi pěknou grafikou. Celkově interiér působí honosně, myslím, že tomu hodně pomohlo spojení tmavých měkčených plastů s lesklými černými plochami v kombinaci se světlými sedačkami.
Zavazadelník o objemu 377 l je průměrný. Když jsem sklopil opěradla zadních sedadel, vznikl dost nepříjemný velký schod.

Nabídka pohonů
C-HR nabízí čtyři úrovně výbavy (Live, Active, Selection, Executive) a dvě pohonné jednotky, které pohání přední nápravu. Jde o benzinový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 l (85 kW) a hybridní pohon, ve kterém atmosférická 1,8 spolupracuje s elektromotorem. Testovaný model poháněl hybridní systém, který disponoval celkovým využitelným výkonem 90 kW. Dodáván je výhradně s automatickou převodovkou e-CVT. Menší jednotka 1,2 má na výběr 6stupňovou manuální převodovku nebo automatickou převodovku Multidrive S. V této kombinaci si lze pořídit i AWD (All Wheel Drive) tj. systém přiřaditelné zadní nápravy. Řízení je pěkně plynulé a pochvalu si zaslouží podvozek, který komfortně zvládá projíždění zatáček i při prudších průjezdech a velmi dobře se vyrovnává s nerovnostmi silnic.

Na hybrid se hned zvykne
Jízda s hybridním pohonem učí uživatele kalkulovat. Názorná grafika na displeji ukazuje, který systém je zrovna využívaný, jestli čistě spalovací motor nebo elektromotor či jejich kombinace. Při plně nabité baterii lze jezdit na čistě elektrický pohon, ale jen do lehké rychlosti 50 km, stačí více sešlápnout plynový pedál a zapne se spalovací jednotka. Při prudším sešlápnutí plynu pracují obě jednotky společně. Jízdou z kopce lze rekuperovat energii a dobíjet bateriové úložiště, aby byla energie využitelná v případě potřeby, to samé platí i při brzdění. Při zařazení řadicí páky do polohy B se zvýší brzdicí účinek motoru a tím i míra rekuperace. Když si pak řidič zvykne na hybridní systém, může překvapivě dost ušetřit. Po týdenním testu v kombinovaném provozu jsem měl na ukazateli spotřebu jen 4,6 l na 100 km.
Za pákou elektronické brzdy se nachází tlačítko EV mode, které by mělo umožnit jízdu pouze na elektromotor. Zkoušel jsem jej několikrát, a i když byla baterie dostatečně nabitá, systém vyhodnocoval situaci jako nepřijatelnou a po chvilce spustil spalovací motor. To je vcelku škoda, protože např. u hybridní Kia Niro lze jezdit na elektřinu až do minima baterie.  
C-HR využívá bezpočet bezpečnostních systémů, mezi které patří např. adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek, předkolizní bezpečnostní systém s funkcí detekce chodců, kontrolu stability a trakce při rozjezdu, automatické přepínání dálkových světel a mnoho dalšího.  

Cena za hybridní model C-HR u výbavy Active začíná na 634 900 Kč a ve výbavě Selection se dostaneme na částku 774 900 Kč.

Petr Kostolník

 
Publikováno: 30. 10. 2018 | Počet zobrazení: 1364 článek mě zaujal 331
Zaujal Vás tento článek?
Ano