První dopravní supersonik? S rudou hvězdou.
Éra supersonické dopravy je spojována obvykle s francouzsko-britským strojem Concorde, ale ve skutečnosti ho o prvenství připravil konkurent z východního bloku - sovětský Tu-144.
Ke svému prvnímu letu odstartoval sovětský supersonik 31. prosince 1968, čímž předstihl Concorde o 2 měsíce a 2 dny, takže se stal prvním dopravním letadlem na světě, létajícím nadzvukovou rychlostí. Tu překročil poprvé 5. června 1969. O rok později, 26. května 1970, překročil Mach 2, rovněž jako první svého druhu na světě. Dokonce 12. listopadu 1970 vytvořil maximální rychlost Mach 2,28 (2430 km/h), čímž získal dosud platný světový rekord ve své kategorii. V provozu však nezůstal dlouho. I tento pozoruhodný stroj se potýkal s řadou problémů a vysokými provozními náklady, takže vyrobeno bylo (včetně prototypů) jen 16 ks a do komerčního provozu byly nakonec nasazeny pouhé tři Tu-144 (jeden pro přepravu pošty, dva pro pasažérskou dopravu) a jejich dopravní kariéra skončila přesně před půl stoletím v červenci 1978.
Z oblak však ani poté úplně nezmizel - ve druhé polovině 90. let byl na jednom z těchto supersoniků prováděn výcvik pilotů sovětského raketoplánu Buran a dokonce Tu-144 využívala k testovacím účelům i americká NASA.