asseco Aimtec murr

Nejtmavší materiál na světě nabízí netradiční možnosti

Společnost Surrey NanoSystems vyvinula speciální materiál z uhlíkových nanotrubiček, jenž je schopný absorbovat veškeré světlo, které dopadne na jeho povrch. Pro materiál nazvaný Vantablack firma připravuje originální aplikaci.

 

Server Digital Trends přinesl informaci, že jeden z velkých vydavatelů počítačových her, firma Activision, vytvořil pro uvedení své nejnovější hry Call of Duty, Black Ops 4, v Londýně unikátní prostor, kde chce umožnit hráčům vyzkoušet si zážitek z tohoto titulu v neobvyklém nastavení.

Barva, která překonává naše smysly
Zatímco světlo se obvykle od povrchů odráží, u Vantablack je naopak doslova polapeno vrstvou mikroskopických vertikálních uhlíkových nanotrubiček, které jsou  zhruba 5000krát tenčí než lidský vlas. Světlo se mezi nimi neustále odklání, dokud se nakonec nerozpustí do tepelné energie - což je osud 99,965 % veškerého viditelného světla dopadeného na „nejčernější člověkem vyrobený materiál na světě“. Od vynálezu „superčerné“ v roce 2014 rozšířila firma aplikace materiálu dále za původní účel pro kalibraci kamer pro satelity na oběžné dráze. Materiál s označením VBx2 je už speciálně navržen pro širokou oblast použití - např. pro letošní zimní olympijské hry v Jižní Koreji posloužila tato verze materiálu pro exteriér velkého pavilonu, což by ještě před několika lety nebylo možné kvůli obrovské složitosti při výrobě.
„Nikdy jsme zatím ale neudělali prostor, který by byl uvnitř celý pokrytý Vantablackem, i když otázka, jaké by to bylo, být v takovéto místnosti, byla dlouho diskutována," uvedl Ben Jensen, ředitel technologického oddělení společnosti Surrey NanoSystems. „Konvenční matný černý nátěr vykazuje obvykle odrazivost mezi 4-7 % ve viditelném spektru. Nejlepší hodnotou jsou 4 %. Ale zatímco normální barvy mohou vypadat matně při čelním pohledu, při pozorování z ostrých úhlů, jsou naopak velmi reflexní. Naše nátěry vizuálně nemění svou odrazivost z jakéhokoli úhlu. Což znamená, že s nimi pokryté předměty ztrácejí při pozorování běžný lidský smysl pro tvar a dimenzi, objekt se jeví jako plochý a dvourozměrný.“

Zážitek, jako žádný předtím
Ve skladu bez oken byla vytvořena vnitřní konstrukce „vymalovaná“ s VBx2. Proces byl ale odlišný od typického malování vnitřního prostoru. „Když stříkáte materiál, nestříká se jako barva, stříká se jako nanostrukturovaný korál," řekl Ben Jensen. Prostor s obrazovkou a bez jakýchkoliv světel vytváří situaci podobnou hraní ve virtuální realitě: Hráči vidí před sebou jen velkou obrazovku, plovoucí v temnotě tak intenzivní, že se jeví spíše jako „díra v existenci“. Navíc samozřejmě bez výhody headsetu.
„Předtím nic podobného nebylo, takže jsme nevěděli, jaký bude dopad, jestli by to bylo příjemné prostředí pro hraní nějaké hry, nebo zda by to bylo příliš rušivé. Na základě veškeré zpětné vazby, kterou jsme získali od lidí, se jim to opravdu líbilo. Je to naprosto odlišné od všeho, co předtím zažili," uvedl Ben Jensem s tím, že tato technologie nezůstane vyhrazena pouze jednorázově pro zmíněnou hru, ale nabízí potenciál pro řadu dalších aplikací.  

/vl/

 
Publikováno: 1. 1. 2019 | Počet zobrazení: 1438 článek mě zaujal 315
Zaujal Vás tento článek?
Ano