Vodíkový pohon na kolejích
Století páry už na železnicích odzvonilo, hlásaly slogany minulých let, propagující elektrifikaci. Skutečně? Pára se totiž na kolejích podle všeho zase objeví. Nebude ovšem vycházet z komínů parních lokomotiv, ale z vodíkových systémů, které je budou pohánět. Časem by měly nahradit dieselové jednotky na neelektrifikovaných tratích.
Společnost Alstom získala v červenci letošního roku povolení ke komerčnímu provozu svých vlaků poháněných vodíkovými palivovými články na německých tratích. Dva prototypy vodíkové jednotky Coradia iLint, které byly loni testovány i na zkušebním okruhu VÚŽ u Velimi, tak budou moci zahájit pilotní provoz na trati společnosti EVB v okolí Hamburku.
Německo nasazuje vodíkové vlaky
Dohodu o dodávce a provozu 14 jednotek Coradia iLint na trati mezi Cuxhavenem a Buxtehudem podepsal Alstom se spolkovou zemí Dolní Sasko v listopadu 2017 a oficiální komerční provoz má být zahájen v prosinci 2021. První cestující se však budou moci tímto vlakem (ve zkušebním provozu) svézt již ve druhém pololetí letošního roku.
Do budoucna mají být tyto vodíkové jednotky ekologičtější alternativou k dieselovým pohonům využívaným na neelektrifikovaných tratích - jediné odpadní produkty, které tato vlaková souprava produkuje, jsou vodní páry a voda.
„Vodík je jasným znakem mobility budoucnosti a skutečnou nízkoemisní a účinnou náhradou nafty pro železniční dopravu především na vedlejších tratích, jejichž elektrifikace není z ekonomických důvodů možná nebo zatím neproběhla. Vodíkové vlaky jsou čistou a ekologicky šetrnou alternativou, proto podporujeme rozvoj této technologie,“ uvedl Enak Ferlemann z německého ministerstva dopravy.
V Číně už jezdí vodíkové tramvaje
Vodík na kolejích není úplnou novinkou. Čína, která se snaží snížit emise ve městech, už v roce 2016 uvedla do provozu jako první na světě tramvaje poháněné vodíkovými palivovými články. Vodíkovou tramvaj vyvinula čínská firma CSR Quingdao Sifang, ale na projektu se podíleli i čeští specialisté ze Škody Transportation. Tříčlánkový vůz s typovým označením 27T využívá k pohonu 16 synchronních motorů uložených v plně otočných podvozcích, podobně jako česká předloha, Škoda 15T For City. Souprava dosahuje maximální rychlosti 70 km/h a pojme 38 cestujících. Je širší a delší než klasické tramvaje a umožňuje využití buď palivových článků, baterií, nebo v budoucnu superkapacitorů. Pro její provoz není navíc ani nutné budovat trakci s rozvodem elektřiny, vyniká i velmi krátkou dobou k výměně paliva, kterou lze zvládnout během pouhých tří minut, aby tramvaj mohla vyrazit na další 100km trasu.
Čína loni na podzim uvedla do komerčního provozu i tramvaj vlastní konstrukce poháněnou vodíkovými palivovými články. Souprava pro přepravu až 300 pasažérů, vyrobená společností China Railway Rolling Corporation (CRRC), je nízkopodlažní vozidlo s maximální rychlostí 70 km/h (provozní je 40 km/h). Teplotní reakce uvnitř vodíkových palivových článků je řízena pod 100 °C a naplnění 12 kg vodíku zabere 15 minut.