asseco Aimtec murr

Vodíkový pohon na kolejích

Století páry už na železnicích odzvonilo, hlásaly slogany minulých let, propagující elektrifikaci. Skutečně? Pára se totiž na kolejích podle všeho zase objeví. Nebude ovšem vycházet z komínů parních lokomotiv, ale z vodíkových systémů, které je budou pohánět. Časem by měly nahradit dieselové jednotky na neelektrifikovaných tratích.

 

Společnost Alstom získala v červenci letošního roku povolení ke komerčnímu provozu svých vlaků poháněných vodíkovými palivovými články na německých tratích. Dva prototypy vodíkové jednotky Coradia iLint, které byly loni testovány i na zkušebním okruhu VÚŽ u Velimi, tak budou moci zahájit pilotní provoz na trati společnosti EVB v okolí Hamburku.  

Německo nasazuje vodíkové vlaky
Dohodu o dodávce a provozu 14 jednotek Coradia iLint na trati mezi Cuxhavenem a Buxtehudem podepsal Alstom se spolkovou zemí Dolní Sasko v listopadu 2017 a oficiální komerční provoz má být zahájen v prosinci 2021. První cestující se však budou moci tímto vlakem (ve zkušebním provozu) svézt již ve druhém pololetí letošního roku.
Do budoucna mají být tyto vodíkové jednotky ekologičtější alternativou k dieselovým pohonům využívaným na neelektrifikovaných tratích - jediné odpadní produkty, které tato vlaková souprava produkuje, jsou vodní páry a voda.
„Vodík je jasným znakem mobility budoucnosti a skutečnou nízkoemisní a účinnou náhradou nafty pro železniční dopravu především na vedlejších tratích, jejichž elektrifikace není z ekonomických důvodů možná nebo zatím neproběhla. Vodíkové vlaky jsou čistou a ekologicky šetrnou alternativou, proto podporujeme rozvoj této technologie,“ uvedl Enak Ferlemann z německého ministerstva dopravy.

V Číně už jezdí vodíkové tramvaje
Vodík na kolejích není úplnou novinkou. Čína, která se snaží snížit emise ve městech, už v roce 2016 uvedla do provozu jako první na světě tramvaje poháněné vodíkovými palivovými články. Vodíkovou tramvaj vyvinula čínská firma CSR Quingdao Sifang, ale na projektu se podíleli i čeští specialisté ze Škody Transportation. Tříčlánkový vůz s typovým označením 27T využívá k pohonu 16 synchronních motorů uložených v plně otočných podvozcích, podobně jako česká předloha, Škoda 15T For City. Souprava dosahuje maximální rychlosti 70 km/h a pojme 38 cestujících. Je širší a delší než klasické tramvaje a umožňuje využití buď palivových článků, baterií, nebo v budoucnu superkapacitorů. Pro její provoz není navíc ani nutné budovat trakci s rozvodem elektřiny, vyniká i velmi krátkou dobou k výměně paliva, kterou lze zvládnout během pouhých tří minut, aby tramvaj mohla vyrazit na další 100km trasu.
Čína loni na podzim uvedla do komerčního provozu i tramvaj vlastní konstrukce poháněnou vodíkovými palivovými články. Souprava pro přepravu až 300 pasažérů, vyrobená společností China Railway Rolling Corporation (CRRC), je nízkopodlažní vozidlo s maximální rychlostí 70 km/h (provozní je 40 km/h). Teplotní reakce uvnitř vodíkových palivových článků je řízena pod 100 °C a naplnění 12 kg vodíku zabere 15 minut.

 
Publikováno: 1. 1. 2019 | Počet zobrazení: 1499 článek mě zaujal 346
Zaujal Vás tento článek?
Ano