asseco Aimtec murr

Mazda 2 Skyactiv - bezpečná i hospodárná

Třetí generace Mazdy 2 se designově velmi povedla a i když je na trhu od roku 2014, neztratila nic na své atraktivitě. Pravda, prošla v loňském roce malou modernizací, ale šlo spíše o vylepšení technologií než o změnu exteriéru. Nadchne hospodárnou a pohodlnou jízdou.

 

Nejmenší model japonské automobilky patří do stejné kategorie jako Škoda Fabia či Hyundai i20. Zkuste si je představit vedle sebe, kterému modelu byste dali přednost?
Třetí generace oproti předchozí narostla. Její délka je 4060 mm, šířka 1695 mm a výška 1495 mm. Celkový design se automobilce povedl. Zaujme elegantními bočními křivkami a díky robustní přední masce působí agresivní dynamikou, ale musím říct, že jí to sluší.
Interiér zvenčí působí malými rozměry, ale po nastoupení čeká překvapení – místa je dostatek i na zadní lavici, což vyzkoušel kolega se svými 195 cm. Při vzpřímeném posedu měl před koleny 2 cm volnosti, a vlasy se jen lehce dotýkal stropu. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením. Líbily se mi čisté linie palubní desky s kapličkou, která v sobě ukrývala kruhový tachometr a v křídélkách po stranách pak palubní počítač a digitální otáčkoměr. Překvapením byl multimediální systém ve vystouplém monochromatickém displeji uprostřed palubovky. Ovládání bylo výhradně tlačítky, takže jsem měl pocit, že jsem se vrátil o pár let zpět. Ale na absenci dotykového displeje jsem si rychle zvykl a díky jednoduchosti ovládání včetně klimatizace jsem zjistil, že mi vůbec nechybí proklikávání několika úrovněni dotykové obrazovky. Navíc jsem se mohl plně věnovat řízení, protože tlačítka se dají ovdádat i poslepu.
Použité materiály interiéru byly kvalitní i dobře slícované, takže při projíždění nerovností nic nevrzalo. Velmi dobře padl do rukou kůží obšitý volant i pěkně tvarovaná řadicí páka. Zavazadlový prostor není z největších (280 l), ale po sklopení opěradel zadních sedadel (dělených v poměru 60:40) vznikne až po střechu 887 l. Nevýhodou je hloubka zavazadelníku, např. při vyndávání těžšího břemene.         
Mazda nabízí až 6 výbavových stupňů (Challenge, Emotion, Attraction, Revolution, Revolution Top, Takumi). Už v základní verzi Challenge, jež jsem měl v testovacím voze, byla bohatá výbava. Nevýhodou ale je, že si nelze připlatit za něco navíc, např. za dotykový displej, když je tam monochromatický, prostě si musíte vybrat jinou výbavovou verzi, protože každá nabízí základ plus něco navíc.
Testovací vůz poháněl atmosférický čtyřválec o zdvihovém objemu 1,496 ccm, který disponoval výkonem 55 kW a maximálním točivým momentem 135 Nm při 3800 ot./min. Propojen byl s 5stupňovou manuální převodovkou, jejíž jednotlivé stupně pěkně kopírovaly kulisu. Díky dynamické technologii Skyactiv je zlepšené ovládání motoru i převodovky a větší podpora bezpečnostních aspektů.  
Klidná jízda v pásmu nízkých a středních otáček, která tomuto malému vozu vyhovuje nejvíce, se odvděčí kultivovaným a tichým chodem a také nízkou spotřebou. Při větší akceleraci, např. při dálniční jízdě se otáčky vyšplhají přes hranici 3000 ot/min, zvuk motoru je v kabině víc znatelný a také spotřeba na palubním počítači roste. Přesto jsem v kombinovaném provozu naměřil jen 5,4 l na 100 km. Udávaná spotřeba výrobcem v kombinovaném cyklu je 4,7 l na 100 km.
Podvozek je příjemný a dobře drží stopu. Při projíždění prudších zatáček se vozidlo nenaklání a i drobné nerovnosti silnice zvládá bez problémů. V rámci inovace dostala „dvojka“ některé technologie, např. systém G-Vectoring Control, který zlepšuje ovladatelnost vozidla v zatáčce tím, že před zatáčkou sníží točivý moment motoru a podpoří tím lepší průjezd.
Výrobce prosazuje filozofii se zaměřením na řidiče tak, aby se v interiéru cítil dobře a pohodlně. Tomu odpovídá i vizuální vjem Mazdy 2. A cena tohoto hatchbacku v nejnižší výbavě Challenge s 5stupňovou manuální převodovkou? 296 400 Kč.

Petr Kostolník

 
Publikováno: 1. 1. 2019 | Počet zobrazení: 1618 článek mě zaujal 335
Zaujal Vás tento článek?
Ano