Předvánoční období ve skladech
Je období před Vánoci a všichni očekáváme, že dostaneme své objednané zboží včas. Dokážeme si ale představit, jak velký nápor teď nastává ve skladech všech e-shopů a obchodních center? O kolik více zboží se musí připravit, vyskladnit, zabalit a odeslat?
Jak uvádí Lukáš Vavřička, poradce pro bezpečnou manipulaci z Linde Material Handling: „Do hry vstupuje oproti běžnému období enormní tlak na výkony, přítomnost brigádníků ve skladech a v neposlední řadě stresový faktor. V období předvánočním je třeba daleko více dbát na dodržování všech zásad bezpečnosti práce ve skladech, aby se všichni pracovníci skladů vraceli domů v pořádku ke svým rodinám.“
Ale i když budeme trvat na dodržování všech předpisů, budeme mít v pořádku všechno značení ve skladech, dobře proškolené zaměstnance, nikdy nemůžeme vyloučit prostou lidskou chybu, přehlédnutí, podcenění situace apod. Dá se udělat i něco proti tomu?
Jak eliminovat prosté přehlédnutí a další lidské chyby
Mnoho nehod ve skladech vzniká jako kolize mezi vysokozdvižným vozíkem a pěší obsluhou skladu. Řidič vysokozdvižného vozíku osobu prostě přehlédne.
Dobrou technickou vychytávkou je promítání světelné výstrahy na podlahu skladu. Osoby nebo další řidiči vozíků jsou tak varování včas před možnou kolizí. Dříve se používalo promítání barevných skvrn na podlahu, moderní systémy již promítají celou značku „pozor, blíží se vozík.“ Promítání značky má výhodu lepší viditelnosti na podlahách různých barev.
Mezi další technická opatření patří například systém „Surround View“, kamerový systém od Linde Material Handling, který zajišťuje řidiči pohled na okolí vozíku jako dělený obraz na pohledovém monitoru uvnitř vozíku. Jedná se o podobný systém, jako dnes montují automobilky do svých špičkových modelů, kde je vidět okolí vozu jakoby z ptačí perspektivy.
Jsou ale situace, kdy se o sobě řidiči a chodci i tak mohou dozvědět později, než by bylo záhodno, ve skladech je stále dost různých zákoutí, méně přehledných křižovatek i prostorů oddělenými například méně průhlednými lamelami.
Zde pomůže systém „Safety Guard“. Jde o elektronické moduly - tzv. krabičky, které nosí na svém oděvu pěší obsluha skladu. Řidiči vysokozdvižných vozíků mají identické moduly instalovány ve svých vozících. Pokud dojde k přiblížení obou modulů na nebezpečnou vzdálenost, dojde k rozblikání krabiček, v případě potřeby i upozornění vibracemi.
Fyzika pomáhá, ale umí být i neúprosná
Ve skladech dochází i k různým dalším nebezpečným situacím. Za většinou z nich stojí neúprosné fyzikální zákony a podcenění ze strany obsluhy. Mezi nejnebezpečnější nešvary řidičů patří jízda s nákladem na zdvižených vidlicích, kdy dochází ke zvýšení těžiště celého stroje. Pokud totiž řidič vjede následně do zatáčky, existuje velká pravděpodobnost, že se i se strojem převrátí. Podobně nebezpečná situace nastane, když řidič podcení hmotnost nákladu, případně jeho těžiště na vidlicích.
Stává se, že ve skladech jezdí vysokozdvižné vozíky o různých nosnostech. A může dojít k situaci, kdy se řidič snaží vyskladnit zboží z regálů, které tam před tím bylo uskladněno vozíkem s vyšší nosností. Pak může dojít k pádu břemene i převrácení vozíku, pokud dojde k překročení mezních parametrů stroje.
I pro tyto situace však existuje řešení. Asistenční systém Linde Safety Pilot od Linde Material Handling zabrání vzniku těchto nebezpečných situací i při hrubé chybě řidiče. Pokud řidič zvedá náklad o dané hmotnosti do větší výšky, než by pro daný vozík bylo bezpečné, systém ho včas upozorní a v případě neuposlechnutí zasáhne do řízení vozíku a nebezpečnou manipulaci zastaví.
Další působení fyziky můžeme spatřovat v oscilacích zdvihového sloupu při zakládání do velkých výšek. Když vozík zvedá náklad do výšek cca 12 metrů a výše, je při konečné vysoké tuhosti zdvihového zařízení jisté, že dojde k jeho časově omezenému rozkývání. Řidič musí několik sekund vyčkat a pak pokračovat v manipulaci. Aby řidiči čekat nemuseli a zakládání bylo plynulé, používají se systémy aktivního tlumení, které fungují tak, že již při prvním kyvu zdvihového sloupu provedou přesně vypočítaný protipohyb výsuvu stožáru. Oscilace je tak již utlumena a v počátku. Příkladem může být systém Dynamic Mast Control.
I v úzkých uličkách bezpečně
V době, kdy se hledá každý prostor pro zvýšení kapacity skladů, vede hlavní směr rozšíření vzhůru. Regálové systémy se staví až do výšek okolo 18 metrů a pro jejich obsluhu se požívají vozíky speciálně konstruované pro úzké uličky. Pro tyto vozíky bylo dříve nutné, aby podlahy ve skladech byly velmi kvalitní a rovné, protože každá nerovnost podlahy se u vozíku projeví výchylkou zdvihového sloupu ve výšce a může dojít až ke kolizi s regálem. Proto byl v Linde Material Handling vyvinut Active Stability Control, který dokáže dynamickým způsobem vyrovnávat nerovnosti podlahy až do výšky 10 mm. Senzory sledují stav podlahy před vozíkem a v případě zjištění problému dokážou v rychlosti řádu milisekund pomocí aktivního podvozku nerovnost vyrovnat a umožnit tak řidiči projet uličku plnou rychlostí a bez výkyvů zdvihového sloupu ve výšce. To kromě toho, že přináší vyšší bezpečnost, zvyšuje i zvýšení efektivity provozu manipulační techniky.
Martin Petřík