Zavřete oči, odcházím… CeBIT se loučí
Ti, kdo se příští rok chystali na počítačový veletrh CeBIT, ještě před několika lety jednu z ústředních akcí ve světě IT, si mohou datum od 24. do 28. června 2019, kdy se měl v Hannoveru konat, v diáři škrtnout. CeBIT končí.
„Děkujeme za 33 let,” říká nápis na oficiální webové stránce veletrhu, na níž se oznamuje zrušení akce, která patřila svého času jako největší počítačový veletrh v Evropě k prestižním záležitostem. Ale poslední roky už rozhodně nebyly „staré zlaté časy” a zájem o výstavu CeBIT znatelně klesal. Zatímco ještě v roce 2001 registrovali organizátoři návštěvnost přes 850 tisíc lidí, v posledních letech to nebyla ani čtvrtina - např. na letošní ročník jich dorazilo jen 120 000. Což je sice z pohledu obdobných veletržních akcí stále ještě úctyhodné číslo, ale při zpětném pohledu na výstavní statistiky už dramatický propad.
Soumrak další legendy
Mnohem kritičtější je ale úbytek vystavovatelů, který byl asi hlavním důvodem, jenž vedl ke zrušení připravovaného ročníku veletrhu, což je vzhledem k tomu, že plány na jeho přípravu již byly v plném proudu, možná pro mnohé překvapivý krok. Z hlediska organizátorů má však svou neúprosnou byznysovou logiku. Pořadatelé proto oznámili, že tradiční akci zruší.
Zlepšení měla původně přinést reorganizace veletrhu a jeho větší zaměření na segment nabídky IT služeb, hlavně do byznysové sféry. A následně i posun termínu a načasování CeBITU do výhodnějšího období, kdy by mu tolik nekonkurovaly další významné mezinárodní akce zaměřené na oblast ICT – lednový CES v americkém Las Vegas a na přelomu února a března tradiční světová přehlídka mobilních technologií na veletrhu MWC ve španělské Barceloně.
Ani to však nezabralo a účast odřeklo hned několik velkých společností. Což je - jak už dobře vědí organizátoři „českého CeBITu“, jak byl svého času charakterizován brněnský veletrh INVEX - zpravidla počátek konce. Jakmile začínají veletrh opouštět velké značky, je jen otázkou času, kdy do účasti na něm přestanou investovat i ostatní dosavadní vystavovatelé. Ti se podle všeho zaměřují spíše na berlínský podzimní veletrh IFA, pokrývající z velké části obdobné komoditní zaměření, tedy IT a spotřební elektroniku. Z komerčního hlediska je pro ně totiž výhodnější prezentovat novinky pro předvánoční sezonu.
Časy se mění, ne všichni změny vydrží
CeBIT není jedinou z tradičních akcí, která se potýká s novými podmínkami, které přinesly úbytek zájemců, jemuž musí nyní čelit. Řešením bývá v podobných případech např. prodloužení periodicity, kdy se místo každoročního veletrhu koná daná akce jednou za dva roky apod., ale zrušení jednoho ročníku jinak pravidelné tradiční výstavy (byť většinou kamuflované a prezentované jako krok reagující na situaci a zájmy návštěvníků a vystavovatelů) bývá spíše předzvěstí jejího následného zániku. Organizátoři z Hannover Messe se k problému postavili čelem a férově, a za hannoverskou počítačovou přehlídkou oficiálně stáhli roletu, aby ji ušetřili smutného nedůstojného skomírání (i když jeho příznaky byly v posledních letech profesionálům v oboru už jasně patrné). CeBIT přežil INVEX o řadu let, ale úpadek zájmu o účast na něm symbolizuje měnící se podmínky globálního světa IT, který se v digitální éře transformuje spíše do podoby konferencí a specializovaných akcí či virtuálních záležitostí typu webinářů apod., zaměřených na určité segmenty IT. CeBITy zůstávají ale nadále v dalších regionech, v Asii a na americkém kontinentu, kde bude veletrh pokračovat.