DS 7 Crossback je jeden velký SUV krystal
Francouzská značka DS, původně spjata z Citroënem, se po osamostatnění vydala svou vlastní cestou. Výsledkem je nyní uvedená první novinka samostatné značky v podobě luxusního crossoveru DS 7 CROSSBACK. Jde o propracovaný model v duchu francouzské elegance, který je od listopadu nabízen na českém trhu prostřednictvím sítí prodejen DS Store.
Za značkou DS by měly být vidět pouze modely v avantgardním designu doplněné pokrokovými technologiemi, komfortem, prvotřídními materiály a smyslem pro detail, což je v případě nového modelu zaměřeno na prvky krystalu. A to je právě to, co zaujme na nově představeném SUV dlouhém 457 cm, vysokém 162 cm a širokém 189 cm.
V ladných kontrastních liniích vnějšího designu dominuje vertikálně pojatá maska chladiče s velkým logem značky uprostřed, z které vyzařuje respekt. Boční pohled s vystouplými blatníky a ostrými liniemi oken dává tušit robustnost a výkon tohoto SUV. Zádi vévodí efektní stříbrná linka spojující zadní svítilny, která vizuálně odděluje okno od spodní části pátých dveří.
Efektně se designérům povedlo zvýraznit světelný podpis vozu. Moduly předních LED světlometů v podobě krystalů se nejdřív rozsvítí do purpurova a poté se otočí o 180°. Dá se říct, že světla vítají svého majitele. Při noční jízdě se paprsky světel z hlediska šířky i dosahu přizpůsobí podmínkám na silnici. Pod světly jsou vertikálně umístěny LED pásky pro denní svícení, které symbolizují perlový náhrdelník. Zadní svítilny zas díky technologii laserového vypalování vytváří trojrozměrný motiv krystalových šupin.
Interiér s intuitivním rozhraním
Moderní a elegantní interiér je věrný filozofii značky DS, tedy individualizaci a úpravám na míru. Nabízí pět různých možností stylu (Bastila, Rivoli, Faubourg, Opera a Performance Line) a tři úrovně výbavy (Performance Line, SO Chic a Grand Chic). Uvnitř se nachází zvláštnost v podobě dvou 12palcových displejů. První je umístěn přímo před řidičem a slouží jako sdružený přístroj s rozbalovacím menu ovládaném na volantu. Druhý, uprostřed palubní desky, slouží jako centrální dotyková obrazovka se všemi funkcemi vozidla a multimediálním rozhraním. Ovládá se pomocí virtuálních tlačítek nebo chromovým ovladačem posázeným krystaly. Oba displeje přispívají k technologické identitě vnitřního prostoru. Zajímavým technologickým prvkem jsou hodiny firmy B.R.M. Chronographes uprostřed palubní desky. Při nastartování hodiny vyskočí z pouzdra a otočí se.
Volant je potažen kůží, ale v koženém provedení mohou být i ramena a střed volantu, navíc kruhový segment středu volantu můžou pokrývat krystaly, záleží na individualizaci. I u čistě zpracovaných sedadel najdeme tzv. perlové prošití (vzor ve tvaru perel dle staré francouzské tradice), které je použito i u palubní desky a na dveřích. Na středové konzole je u páčkových přepínačů patrný také design krystalů.
Dynamické motory a bezpečnost
Na výběr je jeden z pětice výkonných spalovacích čtyřválcových motorů splňující Euro 6.2. Dva benzinové - 1,6 PureTech o výkonech 133 a 165 kW - propojené s novou automatickou 8stupňovou převodovkou EAT8, a tři dieselové - 1,5 BlueHDi o výkonech 95 kW (s manuální 6stupňovou převodovkou a s novou EAT8) a 2,0 BlueHDi 130 kW s EAT8. Nový automat EAT8 je lehčí, vybaven novou strategií řazení a přispívá k úspoře paliva o 4 % ve srovnání s 6stupňovou převodovkou. Na jaře příštího roku by měla být k dispozici také hybridní verze E-Tense s výkonným plug-in hybridním benzinovým motorem a pohonem 4 x 4.
Z bezpečnostních funkcí a technologií zaujme parkovací asistent (Park Pilot), který dokáže automobil sám zaparkovat (podélně i kolmo k chodníku) bez ovládání volantu a pedálů řidičem. Dále systém Connected Pilot, který přibližuje vozidlo k autonomnímu řízení a je použitelný až do rychlosti 180 km/h. Jde o komplex funkcí ovlivňujících řízení, upravují rychlost podle vpředu jedoucího vozidla, drží vůz v jízdním pruhu a také se přizpůsobí návykům řidiče. Systém DS Safety integruje 6 hlavních funkcí pro bezpečnější jízdu: Night Vision (díky infračervené kameře monitoruje chodce i zvířata do 100 m před vozem), Driver Attention Monitoring (detekuje pokles pozornosti řidiče), Active LED Vision (pět režimů přizpůsobí paprsky předních světel podmínkám na silnici a rychlosti vozu), aktivní sledování mrtvých úhlů, automatické nouzové brzdění a čtení dopravních značek.
Systém odpružení Active Scan Suspension
Už v roce 1955 přišly vozy DS s avantgardní technologií hydropneumatického odpružení, které zajišťovalo autu doposud nevídanou stabilitu a výjimečný komfort. Nyní je tady systém s aktivním odpružením s kamerou, který odhaluje nedokonalosti vozovky až 5 m před vozem a nepřetržitě působí jednotlivě na všechny čtyři tlumiče.
/pk/