Aditivní výroba mění letecký průmysl
S využitím kovových materiálů se aditivní výroba uplatňovala především na nových projektech. Podobné techniky však lze použít i pro náhradní díly.
Aditivní výroba z práškových kovů změní spoustu výrobních procesů, konstatuje Mark Meyer, šéf sekce GE Additive na serveru MRO network s tím, že tato technologie, která se neustále zlepšuje, bude konkurovat tradičním odlitkům a obrábění. Což potvrzují i aktivity společnosti GE, která po akvizici firem Arcam EBM (specializující se na tavení pomocí elektronových paprsků), Concept Laser (laserové tavení) a AP & C (dodavatel aditiv) zřídila divizi aditivní výroby.
„Některé části lze pomocí aditivní výroby vytvořit lépe, rychleji a levněji. Obzvláště užitečná je při navrhování nových dílů, protože umožňuje návrhářům rychleji přijít na chyby, které se mohou vyskytnout, což je důležité pro testování a úpravy předběžných návrhů k optimalizaci daného řešení," konstatuje Mark Meyer.
Tavení pomocí elektronového paprsku (EBM) při aditivní výrobě nabízí rychlost a přesnost, přitom rychlost je považována za hospodárnost a přesnost redukuje nákladné dopracování. Výhodou je, že je možné vyrábět i větší díly. EBM je také horký proces, který snižuje napětí dané teplotními změnami ve vyrobené části. Tato technologie proniká hlouběji než laser, takže mohou být vyrobeny silnější části. Navíc používá hrubší prášky, které bývají levnější.
Z pohledu výrobních nákladů vycházejí aditivní technologie lépe pro vytváření složitých součástí než tradičním obráběním. Takže např. lze navrhnout velmi složitý jednodílný turbínový rám, který se dříve skládal ze 300 samostatných částí.
V současnosti pracuje GE s pomocí aditivních technik na všech kategoriích částí motoru, včetně nejnáročnějších dílů s horkou částí, které musí tolerovat teploty vyšší než 816 °C, jako je např. spalovací komora motoru CT7 či lopatka nízkotlaké turbíny pro GE9X (jde o vůbec první rotující část motoru, která je vyrobena aditivní technologií). Pro turbovrtulový motor, který se bude vyrábět v ČR, doplní aditivní výroba 16 dílů, včetně výměníku tepla, jenž konsoliduje 80 částí do jednoho dílu.
Jan Přikryl