Škoda Karoq nezklame ani v nevlídné zimě
Je dosud posledním škodováckým modelem, který se od loňska u nás pyšní prestižním titulem Auto roku 2018. Prodejní úspěchy toto malé SUV slaví nejen na domácím kolbišti, ale i v zahraničí, a to díky komfortu, prostornosti a šíři pohonných jednotek.
Chválím nově navržená sportovně laděná sedadla, vpředu i vzadu vyhřívaná. Protože venku byla teplota pod nulou, ocenil jsem vyhřívaný multifunkční volant. Testované auto bylo vybaveno navíc i množstvím prvků na přání, třeba nejrůznější asistenční systémy apod.
V současné nabídce je pětice motorů: tři zážehové a dva vznětové, ve výkonovém spektru od 85 do 140 kW. Benzínové tříválcové agregáty 1,5 TSI jsou s aktivním vypínáním válců. V testovaném autě byl diesel 2,0 TDI o výkonu 110 kW se 7stupňovou automatickou převodovkou DSG i s možností řazení pádly pod volantem a pohonem všech kol 4x4. O ten se stará elektronicky řízená lamelová spojka. Nejrůznější senzory neustále vyhodnocují jízdní situaci a předávají naměřené hodnoty elektronice, která pak zajistí optimální rozdělení hnací síly. Vzhledem k rozličným podmínkám cestování v zimním období jsem uvítal systém výběru jízdního profilu, kterým je možné prostřednictvím tlačítka mezi sedadly ovlivňovat charakteristiky řízení, řazení převodovky a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport, Individual a Snow. Individuální nastavení je možné uložit až pro tři uživatele vozidla na personalizovaný klíč, dodávaný na přání. Rozdíly mezi nimi jsou skutečně znatelné a mají zásluhu na vytvoření optimálních jízdních vlastností v dané situaci. U variant s pohonem všech kol je na přání rovněž režim Offroad, který zajišťuje snazší ovládání mimo zpevněné vozovky a aktivuje se stisknutím tlačítka. V případě potřeby se při něm aktivuje i asistent pro jízdu do kopce a z kopce.
Absolvovali jsme celkem 600 km v roztodivném počasí, v mrazu, za deště, mlhy, po rozbředlém sněhu, na městský provoz vyšlo asi 180 km. Až teprve v předposlední den testu začalo v silném větru hustě sněžit a jak už je u nás zvykem, nastaly mnohé dopravní kalamity. Nelenil jsem tedy a vydal se do jámy lvové, do okolí Albrechtic v Jizerských horách. Karoq se v takových podmínkách určitě neztratil. Na dálnicích dokázal bezpečně předjíždět dvoukolky v neprotaženém levém pruhu. Na místních silničkách jsem navolil režim Snow a tam, kde ostatní bruslili a nevyjeli do kopečků, jsem suverénně projížděl, auto drželo stopu, kola se neprotáčela, prostě pohodové svezení. Na druhou stranu se však sluší připomenout, že přeci jen do extrémně těžkých terénů bych se s ním nepouštěl, i abych mu zbytečně neublížil. Průměrná spotřeba dosáhla na 6,7 l/100 km, což je na jízdní podmínky dobré, i když znatelně více než výrobcem uváděných 5,5 l/100 km.
Aktuální ceny Škody Karoq začínají na 489 900 Kč, cena testované verze byla 789 900 Kč.
Oldřich Šesták