asseco Aimtec murr

Autonomní létající taxík

První prototyp osobního leteckého vozidla na baterie firmy Boeing úspěšně absolvoval zkušební let.

 

Zkušební let zahrnoval pouze kontrolovaný vzlet, vznášení a přistání, nejnáročnější fáze pro letadla s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL). I když přechod od vznášení se k letu vpřed mají být ještě testovány, jde o významný mezník v úsilí směřujícím k úplně autonomnímu elektrickému letu. Výrobci trvala cesta od návrhu po létající prototyp pouhý rok. Dosud nepojmenovaný stroj označený jako PAV (passenger air vehicle) je napájen bateriemi a má být schopen plně autonomního letu s rozsahem až 50 mil (ca 80,5 km). Jeho délka 9,1 m s šířkou 8,5 m jsou o něco kompaktnější rozměry než běžná malá letadla. Vyznačuje se pokročilým konstrukčním uspořádáním draku se čtyřmi rotory a křídly.
PAV je navržený dceřinou firmou Boeingu Aurora Flight Sciences pro městskou mobilitu létající taxislužby Uber Air, která chce začít přepravovat cestující již v roce 2023.
Na letošním CESu v Las Vegas představila firma Bell Helicopter obdobný prototyp leteckého taxíku (zatím ale netestovaný). Jde o hybridní 5místný elektrický stroj koncepce VTOL se 6 naklápěcími rotory, sklopnými o 90 stupňů, které pohání motory Safran.

 
Publikováno: 3. 4. 2019 | Počet zobrazení: 2022 článek mě zaujal 456
Zaujal Vás tento článek?
Ano