asseco Aimtec murr

S ERP k oblakům

Ještě nedávno platilo, že řešení založená na bázi cloudu jsou vhodná spíše pro soukromé osoby či pro malé firmy. Velké firmy případně budovaly tzv. privátní cloud nebo využívaly služeb tzv. dedikovaných serverů umístěných v datovém centru.

 

V poslední době však lze pozorovat čím dál masivnější příklon k využívání cloudových technologií i středními a velkými firmami. A to i v oblasti využívání ERP.

Proč se však obliba hostovaných služeb rozvíjí od menších firem k těm středním a nakonec k velkým? Důvodů je několik. Prvním jsou obavy o bezpečnost včetně zálohování a zabezpečení vytvořených záloh. Pro střední či dokonce větší firmy s desítkami či stovkami uživatelů je toto téma zásadní. Nicméně zkušenosti ukazují, že obava je přežitá. Dnes už lze považovat za ověřené, že bezpečnost u hostovaných služeb je paradoxně vyšší než na serverech provozovaných ve vlastní firmě.

Problémem jsou i finanční prostředky, které již byly vloženy do pořízení serverů. Zatímco malá firma s jedním serverem pravděpodobně nebude mít problém jej rychle nahradit hostovaným řešením, střední či velká firma má ve svých serverech investice v řádu stovek tisíc, které se odepisují čtyři roky.
Posledním důvodem je rychlost internetových linek – střední a větší firmy však pro hostované řešení nutně potřebují synchronní linky s kapacitou v řádu megabitů, které ještě donedávna nebyly zdaleka všude k dispozici.

Vlastní servery vs. hosting
Ačkoli stále přetrvává rezistence středních firem k přemístění serverové základny, mnohé z nich si již uvědomují, že přemístění části infrastruktury může přinést výrazné úspory.
Příkladem služeb, které mají viditelný finanční dopad, je Storage a zálohování. Případová studie ukázala, že je o 30–40 % výhodnější než nákup technologií k ukládání dat „in house“. Navíc tím firma získá výhody, které se vážou k bezpečnosti, například již zmíněné zálohy mimo vlastní objekt firmy.

Co ještě může být motivací k přemýšlení o dalších cloudových či hostovaných řešeních?
Samozřejmě především finance, konkrétně investiční náklady. Poměrně velké množství firem dnes řeší „generační“ obměnu infrastruktury. Je tedy na místě se v té souvislosti zamyslet nad tím, zda obrovské částky investované do vlastních serverů, jsou skutečně vhodným řešením. Statisíce či možná miliony s odpisy na čtyři roky – nebo měsíční částka za pronájem, s tím, že není třeba řešit údržbu…

Další významnou částí výdajů je investice do softwarové platformy, například SQL serverů a podobně. U nich je ovšem patrná masivní snaha výrobců zkracovat jejich životní cyklus i délku základní podpory. Tím jsou zákazníci nuceni k opakovaným zrychleným investicím.
Oproti tomu hostované služby nabízejí upgrade všech částí bez nutnosti investic. Ušetřené finance pak lze použít na rozvoj projektů v rámci vlastního core businessu.

Mezi potřeby uživatelů také patří i čím dál rozšířenější zájem o práci mimo kancelář, tedy o mobilní přístup k datům kdykoli a odkudkoli, a to u lidí na mnoha pozicích. IT oddělení v mnoha společnostech je tak nuceno zajistit svým lidem zabezpečené mobilní přístupy, což znamená vytváření poměrně drahých řešení.

Hostované „byznys“ aplikace
Pokud se firma rozhodla přejít do hostovaného prostředí, narazí logicky na jednu ze zásadních otázek: Co vše je účelné do tohoto prostředí převést? Předmětem našich úvah jsou nyní především „byznys aplikace“, jako CRM, ERP a další. A právě ty se jeví jako vhodní adepti pro přechod do hostovaných služeb.

Čím více těchto aplikací však budete vzdáleně provozovat, tím intenzívnější bude, v případě jakéhokoli problému, nutnost komunikace s nejrůznějšími subjekty. Řešit s více dodavateli, kterého z nich se vlastně problém týká. Proto je pro každou firmu výhrou, najde-li dodavatele ERP, který dokáže zajistit kompletní služby „pod jednou střechou“. To znamená, že i pracovníci v dohledovém centru hostingu musí být schopni řešit situace, kdy se uživatel nemůže přihlásit do hostovaného ERP. S tím souvisí i otázka dostupnosti a též SLA (Service Level Agreement) garancí. Někteří výrobci ERP si však již dnes tento problém velmi dobře uvědomují a staví své služby jako profesionální sdílené centrum pro celý provoz firemního IT.

Výpadek není nezbytný
V situaci, kdy firma má svůj server pod vlastní střechou, má jistě s dodavatelem podepsanou smlouvu o jeho servisu na místě. Ovšem do druhého či třetího dne od nahlášení poruchy. To v praxi znamená, že při činnosti aplikace, u níž je nutný nepřetržitý provoz, se musí uživatel vypořádat s dvou- či třídenním výpadkem. Naopak v hostingu hovoříme o dostupnosti 99,99 %, což v praxi představuje připravit se na výpadek v řádu minut.

Zde příklad z praxe: Pomocí EDI komunikace k vám přicházejí objednávky. V případě dvou- či třídenního výpadku lokálního serveru se může stát, že po tuto dobu nebudete schopni objednávky zpracovat, což může mít fatální dopad na váš obchodní vztah. V případě hostovaného zařízení s možným maximálně několika minutovým výpadkem váš odběratel ani nic nezaregistruje.

Let bez zbytečných starostí
Pokud si chcete komplexní provoz hostovaného ERP a všeho, co s ním souvisí názorně představit, zkuste si vybavit mezinárodní letiště. Představte si, že váš systém je dopravní letadlo. Pokud se rozhodnete letět, nechcete se starat o jeho přípravu, stav pohonných hmot či catering. Stejně tak svěříte-li se do služeb producenta ERP, který zajišťuje kompletní hostingové služby, nemusíte se starat o stav ERP systému, který využíváte. Péče o systémy a vše, co s jejich užíváním souvisí, by samozřejmě měly být zahrnuty v ceně za využívání „letiště“. K servisní podpoře by měla patřit i kompletní obsluha hardwaru (např. proaktivní monitoring součástí hardwaru, řešení závad na něm, správa storage a datacenter a další…), dále správa virtualizace, tedy například obsluha virtualizační platformy, update a patchování, zálohování celého VS a všechny další související služby. Teprve pak lze mluvit o opravdu komplexním hostingu ERP.

Martin Kršňák, Asseco Solutions

 
Publikováno: 29. 4. 2019 | Počet zobrazení: 1316 článek mě zaujal 299
Zaujal Vás tento článek?
Ano