asseco Aimtec murr

Vyspělý Outlander PHEV ve čtyřkolce

Společnost Mitsubishi, průkopník v segmentu plug-in hybridů, představila novou vlajkovou loď v podobě modelu SUV Outlander PHEV 2019, který nedávno zařadila do svého portfolia.

 

V loňském roce byl Outlander nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě. Modelové provedení 2019 přichází s výrazně nižšími emisemi na úrovni 46 g/km. Díky oblíbenému formátu SUV s pohonem všech kol a špičkovým technologiím v sobě spojuje všestrannost, ekologické parametry, hospodárnost a typicky japonskou kvalitu.
Tento model byl vyvíjen primárně jako elektromobil, takže není překvapením, že baterie jsou integrovány do podlahy místo do zavazadelníku. Výrobce tím docílil výborného rozložení hmotnosti, nižšího těžiště a přitom zachoval objemný zavazadelník. Ve srovnání s předchozí verzí je nová maska, nový nárazník a systém osvětlení. Uvnitř jsou přepracované ovládací prvky a nové sdružené přístroje.
Místo dvoulitrového agregátu je nyní pod kapotou benzínová jednotka o objemu 2,4 l disponující výkonem 99 kW, která při 80% zatížení pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu. Motor je propojen s výkonným generátorem energie (80 kW) a úzce spolupracuje se dvěma střídavými synchronními elektromotory (60 a 70 kW). Ale celkový výkon nelze sčítat, protože při vyšších rychlostech se jednotky nezapojují nikdy společně. Jak uvádí výrobce, lze to chápat pouze jako nominální hodnotu, která se za reálných podmínek nikdy nevyužívá. Systém pohonu PHEV vždy volí optimální kombinaci hnacího ústrojí a jízdního režimu, s důrazem na elektrické ústrojí a nízké emise. Střídavé elektromotory jsou bezuhlíkové, tím pádem bezúdržbové s životností závisející pouze na životnosti ložisek.
Pro lepší komfort se spalovací motor nechová očekávaně k dané jízdní situaci. Řídicí jednotka podle potřeby využití energie operuje se všemi složkami pohonu. Po nastartování se vždy volí režim elektromobilu. Systém PHEV je plně automatický, takže pak neustále přepíná mezi režimem jízdy a dobíjením. Uživatel může pouze měnit volbu režimu (např. na čistě elektrický pohon), aktivovat režim SAVE (jde o upřednostňované řešení zamezující vybití baterie), při němž v zájmu snížení spotřeby vypomáhají elektromotory a dobíjejí se baterie. Dále může aktivovat režim Charge k nucenému dobíjení, když není k dispozici žádný externí zdroj energie, a také využívat pádel pod volantem k regulaci brzdění a rekuperaci energie.

Jízdní režimy
Outlander má naprogramovanou prioritu jízdy čistě na elektrický pohon, ale systém vyhodnocuje každé prudší sešlápnutí plynového pedálu či požadavek na výkon. Nabízí tři jízdní režimy, které jsou automaticky aktivovány systémem PHEV, ale vždy s permanentním elektrickým pohonem 4WD.

- Čistě elektrický jízdní režim je do 135 km/h. K pohonu se využívá obou elektromotorů čerpajících energii z baterie soustavy.

- Sériový hybridní režim - aktivuje se při potřebě prudší akcelerace nebo během stoupání. Pohon zabezpečují oba elektromotory, ale je spuštěný spalovací motor pro pohon generátoru energie k dobíjení baterií během jízdy. Systém je přednastaven tak, aby co nejdříve přepínal zpět do čistě elektrického režimu.

- Paralelní hybridní režim - aktivuje se za vysokých rychlostí. Spalovací motor pohání prostřednictvím redukčního převodu přední kola. Přední elektromotor vypomáhá spalovacímu motoru a zadní elektromotor pohání zadní kola. Systém co nejdříve přepíná zpět do sériového hybridního režimu nebo do čistě elektrického (do rychlosti 135 km/h).

Výhody využití energie
Akumulátory vzduchotěsně i voděodolně uzavřené mají kapacitu 13,8 kWh. Ve vozidle jsou k dispozici dvě elektrické zásuvky 1500 W k připojení spotřebičů na 230 V např. v přírodě. Přitom má Outlander dost energie i k napájení běžné domácnosti po dobu až 10 dnů (podmínkou je úplné nabití baterie a plná palivová nádrž).
V případě, že ukazatel nabití ukazuje nulovou hodnotu, není třeba se ničeho obávat, protože v akumulátorech je ještě asi 30 % energie. Výrobce tím zachovává životnost baterií a také jako rezervu pro nenadálou jízdu do kopce či při potřebě akcelerace nebo využití pohonu všech kol. Výbornou technologií je tzv. hlídač vyvažování jednotlivých článků - sleduje teploty, řídí chlazení např. při rychlodobíjení. Automobilka poskytuje na akumulátory 8letou záruku a garantuje v této době minimální kapacitu 70 %.

 
Publikováno: 30. 4. 2019 | Počet zobrazení: 1896 článek mě zaujal 436
Zaujal Vás tento článek?
Ano