Jak vypadá elektrická budoucnost ŠKODA AUTO?
Elektromobily jsou dnes největším tahounem automobilového průmyslu, a ve ŠKODA AUTO v tomto směru plánují vlastní revoluci. V rámci konceptu Vision E představí do roku 2025 hned deset elektrických aut s novou generací jízdních vlastností a dojezdem až o 60 % vyšším, než je aktuální standard. Co všechno byste o e-autech ale měli vědět už dnes?
Než se z elektromobilů v České republice stane běžná součást silničního provozu, čeká nás ještě dlouhá cesta. Češi totiž e-auta stále vnímají spíše jako raritu. Tenhle pohled ale každým dnem postupně odstraňují i vývojáři ve ŠKODA AUTO, jejichž řady se neustále rozšiřují o nové posily.
Ve ŠKODA AUTO aktuálně plánují uvedení modelu SUPERB v provedení plug-in hybrid, a po něm by se měl objevit již první domácí vůz na čistě elektrický pohon. Co to ale vlastně znamená pro řidiče a jejich každodenní rutinu za volantem?
Elektromobil nebo hybrid?
Záleží na požadovaném dojezdu. E-auta se zpravidla dělí na plug-in hybridy (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) a elektromobily výhradně na elektrický pohon (BEV – Battery Electric Vehicle).
První typ má vedle klasického spalovacího motoru vestavěný i elektromotor a během jízdy můžete oba režimy libovolně přepínat. Pokud jde ale o dojezd na elektřinu, ten je u těchto vozidel značně omezen – přibližně na 30 až 50 kilometrů.
Elektromobily oproti tomu pracují výhradně s elektromotorem, díky čemuž vyžadují mnohem výkonnější baterie. Současný dojezd těchto modelů se pohybuje někde okolo 300 kilometrů na jedno nabití. Vývojáři ve ŠKODA AUTO se nicméně rozhodli tento standard překonat a koncept Vision E počítá s dojezdem až 500 kilometrů – tedy vyšším o více než 60 %.
Vůz nabijete i ze zásuvky – chvíli to ale potrvá
Všechny typy aut na elektřinu samozřejmě můžete nabíjet i z běžné zásuvky. Pokud máte vozidlo s dojezdem okolo 100 nebo 200 kilometrů, nabijete ho takto i přes noc. Běžná zásuvka vám za jednu hodinu ale dodá dojezd pouze 10 až 15 kilometrů.
Vozy s větší kapacitou se tedy většinou nabíjejí přes silnější zásuvky nebo rychlodobíjecí stanice s výkonem 30 až 135 kW, které během hodiny dokážou zvýšit dojezd i o celé stovky kilometrů.
E-autům voda ani zima nevadí
Co se týče zhoršených povětrnostních podmínek či automyček, elektrická auta se chovají naprosto standardně. Bezpečně je můžete nabíjet i v dešti. Samotné vozidlo i nabíječka mají z tohoto důvodu hned několik ochranných prvků.
Pokud jde o ježdění v zimním období, spotřeba elektromobilů samozřejmě roste – stejně jako u aut s běžným spalovacím motorem. Snížení dojezdu v zimě ale není nijak zásadní. Nezapomeňme, že elektromobily jsou momentálně nejpopulárnější v Norsku, tedy v zemi s chladnějším klimatem.
E-baterie jsou velmi výkonné i po stovkách tisících kilometrů
Aktuální data ukazují, že i po nájezdu ca 300 tisíc kilometrů si baterie zachovávají okolo 75 až 90 % své původní kapacity. Díky neustálému zlepšování použitých technologií se ceny za výměnu baterií navíc neustále snižují. I baterie, která se již pro pohon elektromobilu nehodí, je navíc stále velmi výkonná. Možnosti recyklace jsou v tomto segmentu obrovské.
Autonomní řízení – kdy budou auta jezdit sama?
Úroveň autonomního řízení zjednodušeně ukazuje, u jakého typu a rozsahu činností vás auto dokáže pomocí chytrých technologií zastoupit.
Těchto úrovní je pět. Na té první umí adaptivní tempomaty samy akcelerovat, brzdit a případně i drobně zasahovat do řízení. U třetí úrovně za vás auto na některých úsecích už kompletně sleduje dění kolem. S touto úrovní pracuje i koncept Vision E. Aby se tyto technologie ale mohly uplatnit v běžném provozu, bude třeba ještě rozsáhlá změna legislativy.
Nejzásadnější ale bude vstup do úrovní čtyři a pět, kdy už vás vůz zastoupí zcela kompletně, a vy si jen budete užívat ničím nerušenou jízdu.
Na elektrické budoucnosti se můžete podílet i vy
Ve ŠKODA AUTO si stanovili opravdu ambiciózní cíle a jejich vývojáři dnes a denně pracují na tom, aby byl koncept Vision E naplněn do roku 2025. E-mobilitou se přitom v Mladé Boleslavi zabývá hned několik speciálních oddělení, do jejichž řad jsou denně nabíráni noví absolventi elektroinženýrských vysokých škol.
Petr Kostolník
Chcete tvořit budoucnost automobilového průmyslu? Ať už jste vývojáři, elektrotechnici, designéři, nebo třeba projektoví manažeři, máte šanci nastartovat kariéru ve ŠKODA AUTO. Více informací na www.skoda-kariera.cz/vyvoj