asseco Aimtec murr

Ložiska pro kolejová vozidla pod značkou ZKL

Železniční průmysl patří ke stálicím české ekonomiky a i v rámci ZKL tvoří významnou část produkce. Právě výroba ložisek pro železniční segment úspěšně navazuje na mnohaletou tradici firmy.

 

Skupina ZKL má jako český výrobce obchodně velice dobrou pozici v rámci střední Evropy, zejména v České a Slovenské republice, kde je železniční průmysl velmi dobře rozvinut. Dodávky směřují jak k prvovýrobcům, tak do servisních a údržbových zařízení. K obchodně nejvýznamnější oblasti prodeje ložisek ZKL pro železniční aplikace patří aktuálně i ostatní evropské státy, Rusko a Čína. V rámci diverzifikace obchodu jsou rozvíjeny aktivity i na nových trzích, zvláště v Severní Americe. Nárůst je i v Kanadě, hlavně v nákladní železniční dopravě, ale počítá se i s rozvojem dopravní infrastruktury pro příměstský provoz.

Sortiment
V řadě měst napříč Evropou dochází k obnově vozového parku městské dopravy. Pro tento segment nabízí ZKL několik typů kuželíkových ložisek a kuželíkových ložiskových jednotek (120 × 175 × 123, PLC 82-09-01) pro nápravy tramvají, včetně ložisek pro uložení převodovek. Pro těžší typy jsou určeny válečkové ložiskové jednotky s plechovými kryty pro nápravy vagonů metra (CBU 120 × 200 × 124, PLC 49-8/9.2.B) či elektrických jednopodlažních jednotek (CBU 120 × 215, PLC 410-53/54.2).
Nárůst poptávky v nákladní železniční dopravě značně vytěžuje výrobní kapacity evropských výrobců ložisek. Díky novým výrobním technologiím zvýšilo ZKL svou produktivitu a je schopno dodat spolehlivý produkt v konkurenceschopném čase. Stabilní základ prodeje železničního sortimentu v této oblasti tvoří válečková ložiska pro nápravy nákladních vagonů typu WJ/WJP 130/240 (PLC 410-33/34.2; PLC 410-15/16.2), WJ/WJP 120/240 (PLC 410-13/14.2), válečková ložiska pro lokomotivy WJ/WJP 160 × 300 (PLC 411-10/12) a kuželíkové jednotky (TBU 130 × 230, varianty PLC 810-13).

Inovace
Požadavky zákazníků na technické parametry a spolehlivost se zvyšují a problémem zůstává sjednocení servisního intervalu kritických komponent jednotlivých subsystémů. Proto věnuje ZKL velkou pozornost výzkumu a vývoji nápravových ložisek s prodlouženým servisním intervalem. V první fázi jde o kompaktní kuželíkové jednotky, např. (CTBU) 130 × 230, dále se počítá s válečkovými nápravovými ložisky WJ/WJP 130 × 240 a s ložisky dle specifických požadavků OEM zákazníků. Kromě vývoje optimalizovaných produktů cílí skupina ZKL na zefektivnění výrobních procesů a řízení kvality všeobecně. V rámci tohoto procesu došlo k recertifikaci výrobního závodu v Klášterci nad Ohří podle nového standardu ISO/TS 22163 (IRIS).
Mezi nejzajímavější vývojové projekty z poslední doby patří válečková ložiska pro trakční motory dieselelektrických lokomotiv PLC 31-11-14 a PLC 31-10-17. Jejich konstrukční řešení využívá masivní jednodílnou mosaznou klec, vedenou na valivých elementech typu EMP.

Ing. Libor Nohál, Ph.D.

 
Publikováno: 19. 6. 2019 | Počet zobrazení: 1613 článek mě zaujal 263
Zaujal Vás tento článek?
Ano