asseco Aimtec murr

Automobilový byznys čekají krušné časy

Počet prodejců nových aut se do roku 2025 může snížit až o polovinu, a šéfové automobilek očekávají, že klesne i podíl západoevropských výrobců.

 

Z výsledku průzkumu studie Global Automotive Executive Survey společnosti KPMG mezi tisícovkou manažerů automobilek po celém světě vyplývá, že globální automobilový průmysl vstupuje do fáze restrukturalizace, a hlavním trendem bude konektivita a digitalizace. Studie prognózuje, že výrazně ubude prodejců nových aut, kterých bude do roku 2025 celosvětově o 30 až 50 % méně, a tyto končící dealeři se transformují na servisy, autobazary nebo klientská centra. Dvě třetiny dotazovaných manažerů očekávají do roku 2030 i snížení podílu západoevropských automobilek na celosvětové produkci aut ze stávajících 15 na 5 %. Největší šance uspět v nových podmínkách na trhu má podle vyjádření 60 % šéfů automobilek společnost Toyota, které prognózují růst jejího podílu na světovém trhu. Dařit by se podle respondentů mělo i BMW a Tesle, kterým věří 57 %, resp. 52 % respondentů.
„Zisky automobilek budou mít spíše klesající tendenci, a podmínky na trhu budou stále těžší – zvláště pro ty, co nebudou rychle reagovat na technologické změny,“ konstatuje automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart s tím, že lze očekávat i těsnější spolupráci automobilek s IT sektorem. Poukazuje na to, že v roce 2018 byla tržní kapitalizace 15 největších technologických firem 5krát větší než u padesátky nejvýznamnějších hráčů automobilového trhu, pro které bude náročné soupeřit s technologickými giganty v oblasti softwaru. Podle průzkumu dvě třetiny z šéfů automobilek s technologickými firmami nechtějí soutěžit, ale vzájemně spolupracovat.
Představitelé automobilového průmyslu předpokládají i posun od tradičních prodejů k poskytování mobility jako služby. A úspěšný bude ten, který nabídne nejlepší zákaznickou zkušenost a podaří se mu spojit potřebnou infrastrukturu a technologie, zatímco na ostatní zbude role subdodavatelů.
Z dotazovaných se 77 % domnívá, že k výrazným změnám dojde i v charakteru automobilové dopravy samotné a že tradiční veřejná hromadná doprava ustoupí individuálním formám přepravy. Manažeři automobilek jsou skeptičtí mj. i k souběžnému provozu autonomních aut s vozidly řízenými člověkem – většina se domnívá, že by autonomní vozy měly kvůli bezpečnostním rizikům jezdit jen v určených vyhrazených zónách.

Kamil Pittner

 
Publikováno: 20. 6. 2019 | Počet zobrazení: 1449 článek mě zaujal 317
Zaujal Vás tento článek?
Ano