asseco Aimtec murr

Z Moravy do světa

Mezi českými vystavovateli na veletrhu EMO v Hannoveru nešlo přehlédnout poměrně rozsáhlou společnou expozici firem TOSHULIN a TOS Kuřim – musela totiž pojmout dva rozměrné stroje, které zde firmy představily.

 

A to, že o ně byl značný zájem, nám potvrdila i obchodní ředitelka společnosti TOSHULIN Pavlína Křepelková: „Už v prvních dnech veletrhu byl stánek plný lidí, u jednacích stolků bylo pořád obsazeno, sotva se jeden návštěvník zvedl, už jeho místo plynule zaujal další. Přitom nešlo o stávající zákazníky, kteří se za námi samozřejmě zastavili také, ale o zcela nové projekty, o aktivní živá jednání. Což nás samozřejmě těší s ohledem na předpovědi blížící se ekonomické recese, jak již veřejně hlásá Evropa,“ pozitivně hodnotí letošní účast v Hannoveru.

Nové stroje pro nové segmenty
Ve společné expozici s firmou TOS Kuřim, která už nyní patří rovněž do stejné skupiny jako TOSHULIN, se mohli návštěvníci detailně seznámit s obráběcím centrem s posuvným portálem FRF 250/2 z výrobního portfolia TOS Kuřim a strojem POWERTURN 2000 C1 pro náročné technologické aplikace s vysokou přesností z Hulína. Kuřimský exponát si na veletrhu získal svého majitele a exponát z TOSHULIN jej zřejmě brzy získá také – firma je ve velmi slibných jednáních s potenciálním zákazníkem pro tuto svou letošní novinku. Na stroji se uplatnila řada inovací, především nová koncepce označovaná výrobcem jako POWERTURN 3. generace. Stroj má například dvoustojanový rám, který je velmi tuhý a robustní, a to i v předváděném zvýšeném provedení. Stroj je tak nyní o 1200 mm vyšší oproti základnímu provedení, takže zvládne až 2,5metrový obrobek. Disponuje rovněž C-hlavou, která je pro provedení smykadla, jaké bylo použito na hanoverském exponátu, také nová.
Tyto inovace a konstrukční provedení stroje otevírají firmě cestu do nových segmentů.
„Povedlo se tak dostat do segmentu, který byl pro nás do té doby uzavřen – obrábění plastů a výroby forem, kde se obrábějí hodně komplikované tvary a je požadována vysoká jakost povrchu. Díky kombinaci elektrických vřeten s vysokými rychlostmi obrábění (dosahují až 8000 ot/min) se posouváme k novým a zajímavým možnostem. Hodně se rozjíždí také robotizace, automatizace i Průmysl 4.0, o kterých všichni zákazníci dost mluví, ale je velmi důležité především zjistit, do jaké míry automatizovat. Ne všichni si opravdu umějí přesně představit, co to reálně znamená. Poptávky a dotazy, nakolik jsou do strojů zapojené roboty a nakolik dokážeme do strojů začlenit automatizaci, jsou časté. Je to nejsilnější trend, který v poslední době vnímám,“ konstatuje Pavlína Křepelková.
Pro výrobce to znamená potřebu bližší spolupráce se zákazníky, přizpůsobovat interface, zajistit bezproblémové propojení stroje s okolím, připojování strojů do linek či programování. Globálně se svět ubírá tímto směrem a není možné zůstat stranou. Minimálně Evropa musí čelit obrovskému nedostatku pracovních sil, a chybějící lidské kapacity je potřeba nahradit automatizovanými provozy, pokud to jde, nebo jeden člověk bude obsluhovat dva i více strojů nebo celou linku. Příkladem může být projekt, na němž TOSHULIN aktuálně pracuje. Jde o linku na výrobu železničních kol, kde je poměrně velmi vysoký stupeň automatizace.
Jedním ze stěžejních lákadel v expozici firmy však byla hlavní novinka – TOSCADA, jak se nazývá nové uživatelské rozhraní, které mělo na EMO svou zahraniční premiéru. Pro firmu bylo nepochybně příjemným zjištěním, že zákazníkům se TOSCADA velmi líbí. Jde o účinný zjednodušující způsob, jak získávat z obráběcích strojů data pro efektivní řízení a rozhodování. Stačí si otevřít třeba aplikaci v mobilním telefonu a podívat se, jak stroje fungují, v jakých pracovních podmínkách běží, zjistit teploty klíčových uzlů, jaký technologický program je právě aktivní, jak dlouho stroj už běží a řadu dalších praktických informací. „Veškerá nastavení se připravují se zákazníkem, kterému má stroj sloužit, aby z nich měl co největší užitek, není to fixně nabízená sada," řekla Pavlína Křepelková, a dodává: „Potřebujeme zjistit, co zákazníka nejvíce zajímá, jaké má priority, jaké údaje potřebuje vědět, a ty potom nastavíme, aby majitel, mistr na výrobní lince nebo kdokoli oprávněný, i když není přímo ve výrobě, věděl přesně, co se právě děje nebo si může zobrazit v historii zpětně."
Vypadá to jednoduše, ale jde o velmi sofistikovaný systém, uživatelsky velmi přívětivý a snadno ovladatelný. „Technik se třeba může napojit na kameru uvnitř stroje a zjistit aktuální stav obrábění. Je to rychlé, snadné a v porovnání s jinými alternativami i velmi levné, na což zákazníci samozřejmě také slyší,“ dodává Pavlína Křepelková.

Nejsme už jen výrobci karuselů
TOSHULIN byl ještě donedávna vnímán hlavně jako výrobce standardních strojů. A jak zdůrazňuje Pavlína Křepelková, firma se přeorientovala na nové podmínky a dnes umí udělat to, co zadavatel potřebuje, přizpůsobit stroj přesně jeho potřebám. Proto je klíčovým úkolem přesvědčit zákazníky, aby TOSHULIN také tak vnímali a přestali jej mít „jen" za výrobce tradiční techniky, ale jako moderního výrobce, který je dnes v čele vývoje a nové trendy dokáže aplikovat ve svých produktech.
„To je možná nejdůležitější poselství, které se snažíme dostat do světa. To, co se vždy vnímalo pod pojmem vertikální soustruh, už dnes nejsou karusely, ale výkonná obráběcí centra, vysoce efektivní multifunkční zařízení, která jsou schopná obsáhnout celou škálu různých operací. Například integrací různých robotů a manipulátorů umožňují i robotickou výměnu nástrojů. Máme spoustu šikovných vývojářů a konstruktérů, kteří představují opravdovou špičku v oboru a jejich práci je potřeba zhodnotit,“ říká Pavlína Křepelková.
Technologové a konstruktéři firmy konzultují zadání se svými kolegy na straně zákazníků a společně se snaží připravit nabídku stroje, který příslušné požadavky splňuje. Zákazníci by nejraději použili všechny novinky, které jsou na trhu dostupné, ale pak zjistí, jaký je na danou investici rozpočet a nastává hledání přijatelného kompromisu. TOSHULIN se snaží jim nabídnout dostupné možnosti a pomoci jim i s financováním ve spolupráci s bankami, unijními institucemi apod. I to je nyní už součástí balíčku, který firma nabízí.



 
Publikováno: 13. 11. 2019 | Počet zobrazení: 1043 článek mě zaujal 275
Zaujal Vás tento článek?
Ano