Značka Sheron zautomatizovala plnění
V obci Neubuz, asi 16 km od Zlína, sídlí rodinná firma DF Partner, jejíž značku Sheron zná určitě každý český motorista. Provoz firmy nyní obohatila investičně náročná automatická plnicí linka.
Firma, kterou vedou bratři Drhovi, byla založena v roce 1990. V současnosti se výroba specializuje na autokosmetiku a provozní kapaliny dnes již známé značky Sheron, o které je spousta lidí přesvědčena, že jde o zahraniční značku. Jak ale řekl Luděk Drha, jeden ze spolumajitelů firmy, jde o ryze českou značku, která vznikla čistě náhodou. Protože bylo potřeba pojmenovat produkty autochemie, které firma vyráběla, museli vymyslet smysluplný název značky, která bude firmu prezentovat. Po náhodném shlédnutí filmu Základní instinkt, kde ztvárnila hlavní roli Sharon Stoneová, se bratři rozhodli pojmenovat produkty firmy značkou Sheron.
Denně se na lince v Neubuzi naplní až 300 tisíc litrů kapalinových výrobků a z areálu firmy vyjede přes 60 kamionů. Jejich propracovaný systém umožňuje doručit dodávky do 24 hodin. Přesto nestačili poptávce, chyběli lidé i technologie. Firma proto došla k rozhodnutí zautomatizovat provoz plnicí linky, která by zdvojnásobila produkci provozních kapalin.
Na počátku byl nápad...
Rozhodnutí o vytvoření automatické linky padlo v polovině roku 2017 a už na konci téhož roku bylo zpracované zadání o výkonu linky a rozsahu automatizace s důrazem na napojení stávajícího informačního systému DF Partner. „Z 11 oslovených dodavatelů a výrobců plnicích zařízení zůstali pouze čtyři," říká Adam Nezval, výrobní ředitel, který měl projekt plnicí linky na starosti. Protože šlo o největší investici firmy v hodnotě asi 50 milionů korun, byla podána žádost o dotaci v rámci dotačního projektu OP PIK. V roce 2018 byla dotace uznána ve výši 35 % a koncem roku 2018 mohla firma vyhlásit výběrové řízení na dodavatele zařízení. Ze čtyř původních zájemců se finální výběr zúžil na dvě společnosti, z kterých vzešel na základě hodnotících kritérií jeden český dodavatel – IMACO Group. Po podepsání smlouvy počátkem roku 2019 začaly práce na projektu a za devět měsíců (10. října 2019) už mohla linka zahájit provoz.
... až k unikátnímu systému plnění
„Linka je unikátní rozsahem automatizace s minimálním podílem manuální práce. Všechna dílčí zařízení linky jsou napojena na vlastní informační systém, odkud čerpají parametry k právě vyráběnému výrobku. Díky tomu má linka online kompletní informace k danému vyráběnému produktu,“ vysvětluje Adam Nezval. Plně automatizovaná linka je složená z několika samostatných zařízení a umožňuje plnit až 11 různých typů obalů (přechod na jiný druh výrobku zabere zhruba hodinu času), denně dokáže naplnit až 500 000 litrů kapalin. Přestože svou rozlohou (13 x 34 m) zabírá prostor zhruba tří volejbalových hřišť, stačí na obsluhu pouze čtyři pracovníci. „Implementací automatizované plnicí linky jsme výrazně zvýšili kapacitu výroby. Nová linka naplní až 3600 5litrových lahví za hodinu,” doplňuje Adam Nezval.
Proces začíná automatickým stavěčem obalů, kde jsou z násypky prázdné obaly (kanystry) dopravovány do rotujícího bubnu, který pak kanystry správně orientované vynáší na dopravní pás. Další operací je automatické nasazování odnosného ucha s následnou kontrolou správnosti nacvaknutí. Obaly jsou poté rozřazeny do dvou linií k vlastnímu plnění. Plnicí stroj disponuje šestnácti plnicími trny (ve dvou řadách po osmi) a naplnění provozní kapaliny probíhá jednorázově, tzn., že v jednom taktu je naplněno všech 16 kanystrů po 5 litrech - celkem 80 litrů v jednom taktu. V dalším kroku jsou pak kanystry uzavřeny a zkontrolovány k tomu určeným zařízením. Poté přichází na řadu hmotnostní kontrola a zdvojené etiketování, které zajistí plynulost celého systému. V závěru pak probíhá balení a paletizace produktů určených k distribuci.
Výrobní linka je přesně navržena tak, že po každé operaci následuje automatická kontrola, čímž je zaručeno, že produkty připravené k distribuci mají správné uzavření, etiketu, objem kapaliny i hmotnost. Oproti předchozímu stavu má nová linka trojnásobný výkon.