asseco Aimtec murr

Autonomní loď chce zdolat Atlantik

Čtyři století poté, co k americkým břehům vyplula z britského Plymouthu loď Mayflower s evropskými osadníky, se vydá v rámci projektu Mayflower Autonomous Ship na stejnou trasu její hi-tech jmenovkyně.

 
Loď, jejíž stavba začala v září v polském Gdaňsku, má být hotova na jaře příštího roku, a na svou pouť vyrazí v září 2020. Půjde o hybridní plavidlo využívající jak vítr, tak solární energii, ale k dispozici bude i dieselagregát pro nouzový případ. Zatímco 30 m dlouhý dřevěný trojstěžník Mayflower vážil 180 tun a mohl plout rychlostí max. 2,5 uzlu (4,6 km/h), loď z hliníku a kompozitních materiálů při poloviční délce 15 m váží jen 5 tun a dosáhne rychlosti až 20 uzlů (37 km/h). Takže plavbu dlouhou přes 5000 km, která původní Mayflower zabrala 60 dní, by měla zdolat za 12, navíc bez lidské posádky. Bude plně autonomní a jejím úkolem je hlavně průzkum plastového znečištění oceánů. Během cesty bude pro organizaci Promare sbírat data, jež budou při dostupnosti signálu umožňujícího připojení k internetu odesílána do cloudu IBM, která je jedním z partnerů projektu. Bude mít ale i další úkoly, jako zkoumání kybernetické bezpečnosti, mořské fauny apod.
Loď bude vybavena mnoha senzory (GNSS, STACOM, radar, a lidar, čidla pro měření teploty, systémy sběru vzorků vody i vzduchu, akustické snímače apod.). Autonomní systémy budou sledovat počasí, brát data z námořních map i senzorů. Loď má sama s pomocí AI a systémů hlubokého učení rozhodovat o trase i rychlosti.
 
Publikováno: 19. 12. 2019 | Počet zobrazení: 1349 článek mě zaujal 300
Zaujal Vás tento článek?
Ano