asseco Aimtec murr

Dobrá logistika zkracuje dobu výroby

Málokteré odvětví je tak závislé na bezchybně fungující výrobní logistice jako automobilový průmysl. A právě tento sektor nyní čelí dalším výzvám nejen v oblasti efektivity, ale celkové transformace a adaptace na nové podmínky.

 

Moderní automobil se skládá z několika tisíc až desítek tisíc dílů. Od začátku výrobního procesu, než sjede z výrobní linky plně dokončený nový vůz, uplyne v průměru 10–20 hodin. Samozřejmě v závislosti na konkrétním typu, modelu a stupni výbavy – u menších jednodušších vozů zabere výroba jednoho vozu např. ca 10 hodin, u komplikovanějších aut vyšší třídy klidně 15 i více, o luxusních vozech vyráběných často takřka manufakturním způsobem nemluvě. Pro zajímavost: Nejvíce času zabere (kvůli technologickým lhůtám) zpravidla lakování, což je vůbec nejdelší proces v celé výrobě auta. Sám o sobě vyžaduje řadu předchozích úprav a operací, takže se běžně pohybuje v řádu 10 i více hodin.
Společným znakem je však snaha zkrátit celkovou dobu výroby, co nejvíce to bude možné. Jak významnou roli v tom hraje precizně navržená a organizovaná výrobní logistika může dokumentovat konkrétní příklad zavádění výroby nové generace modelu VW Golf, který právě přichází na trh.

Standardizace šetří čas i náklady
Společnosti Volkswagen se podařilo propracovanou výrobní logistikou zkrátit dobu potřebnou k sestavení Golfu o jednu hodinu, přičemž významný podíl na tom měli pracovníci na výrobních linkách. Ve fázi přípravy na výrobu 8. generace modelu Golf bylo analyzováno kolem 700 pracovních kroků, s cílem využít zjištěné rezervy efektivity. Výsledkem bylo četné zdokonalení procesů implementované pro efektivnější montáž v závodě ve Wolfsburgu.
Až 70 kilometrů po výrobních linkách absolvují díly, počínaje dodávkou ocelového plechu na nový model, než továrnu opustí hotové vozidlo. Od příštího roku by měla nová plně automatizovaná generace dopravních systémů zajistit rychlejší dodávku materiálů, což je podle německých OEM klíčovým faktorem efektivních výrobních procesů. Společnost očekává, že např. v logistice karoserie dojde díky použití 23 transportních robotů ke zvýšení produktivity o 7 %. Přibližně 80 % stávajících zařízení a vybavení pro karosárny z výroby Golfu 7 lze použít pro jeho nástupce, novou generaci Golfu 8. Díky tomu, že nový vůz využíval stejnou modulární architekturu, bylo potřeba vyměnit pouze pětinu zařízení potřebného pro stavbu karoserie, zejména nástroje pro výrobu konstrukčně specifických dílů. Ačkoli jde v případě Golfu 8 o komplikovanější vozidlo ve srovnání s předchozí generací, jehož sestava zahrnuje více než 2700 jednotlivých dílů a součástí, 962 elektroinstalačních systémů s 1340 m kabelů, podařilo se snížit průměrnou dobu výroby přibližně o jednu hodinu a učinit výrobní procesy celkově efektivnější.

Elektromobily místo trabantů
Novou výzvu v tomto ohledu představuje i nástup elektromobilů, které jsou sice konstrukčně jednodušší, zato však je nutné výraznější uzpůsobení výrobních kapacit novému typu vozidla. U koncernu VW je příkladem model ID.3, jehož výroba začala v listopadu ve Cvikově. Ze staré továrny více než 60. let, kde se dříve vyráběly trabanty, vzniká nyní nejmodernější a nejefektivnější evropský závod na výrobu elektromobilů pro mainstreamový segment. Po zahájení výroby modelu ID.3 je pak na řadě rekonstrukce druhé montážní linky, která bude dokončena v závěru roku 2020. Pozoruhodné je, že cvikovský závod prochází transformací za běžného provozu. Souběžně s modely řady ID. bude až do poloviny roku 2020 pokračovat výroba vozu Golf Variant.
Volkswagen je prvním výrobcem, který kompletně mění velký výrobní závod ze 100 % spalovacích motorů na 100 % elektromobility. Transformační projekt s investicí 1,2 mld. eur si vyžádal komplexní modernizaci a renovaci karosárny, lakovny, montážní linky a infrastruktury, kdy veškerá přepravní technologie musela být přizpůsobena elektromobilům, jichž má z montážních linek sjíždět až 330 000 ročně, tj. o 30 000 více než dosud. Závod je vybaven 1700 nejnovějšími výrobními roboty a více než 500 bezobslužnými přepravními systémy pro zcela autonomní zásobování montážní linky potřebnými díly. Průmyslový robot bude např. zcela automaticky montovat přístrojovou desku jako kompletní modul.
Transformovaný cvikovský závod bude digitální a flexibilní továrnou, jejichž zkušeností a know-how využijí další dva závody v Číně a USA, které zahájí výrobu elektromobilů v příštím roce.

 
Publikováno: 17. 1. 2020 | Počet zobrazení: 698 článek mě zaujal 180
Zaujal Vás tento článek?
Ano