Opel Corsa 6. generace se bude líbit
Od roku 1982, kdy nastoupila první generace, se model Corsa řadí mezi bestsellry. Jeho prodeje se za 38 let vyšplhaly na téměř 14 mil. ks. Zatím poslední 6. generace se od ostatních ale odlišuje, byla postavena pod taktovkou PSA.
Malý stylový sportovní hatchback dokáže zaujmout na první pohled nejen svou atraktivní karoserií a jízdními vlastnostmi, ale i úspornými pohonnými jednotkami. Navíc je okamžitě k dispozici v benzínových a dieselových variantách a také v elektrické verzi s dojezdem přes 300 km.
Kompaktní Corsa vytáhla do boje v relativně plném segmentu B, ale podle jízdních vlastností a emočního svezení si myslím, že má na to se probojovat na první příčky tržního vrcholu této třídy.
Dynamické tvary nové karoserie se na délku mírně zvětšily (na 4060 mm), výška se snížila o 48 mm (na 1433 mm) a prodloužil se rozvor na 2538 mm. Tím se dosáhlo většího vnitřního prostoru, hlavně pro zadní cestující, a došlo i ke zvětšení zavazadelníku o 24 l na základních 309 l, který se složením opěradel zadních sedadel zvětší na 1015 l. Jde o mírně nadprůměrné hodnoty. Ale to není vše, díky novým materiálům a technologiím se hmotnost nové Corsy oproti předchozí generaci snížila o 108 kg. To má samozřejmě vliv na jízdní dynamiku i ekonomiku jízdy.
Novinka je k dostání ve čtyřech výbavových stupních, od standardní výbavy nazvané Corsa přes doplněné výbavy Edition a sportovní GS Line až po nejvyšší Eleganci.
Motory
Základní motorovou jednotkou je tříválcový agregát 1,2 l, který poskytuje výkon 55 kW. Výkonnější verze o stejném objemu jsou přeplňovány turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Poskytují výkon 75 a 96 kW, z nichž první může být propojena s 6st. manuální převodovkou nebo 8st. automatem, silnější pouze s 8st. automatem.
V nabídce je i turbodieselový čtyřválec 1,5 l (75 kW) se systémem úpravy výfukových plynů umístěným co nejblíže motoru kvůli nejvyšší účinnosti. Skládá z oxidačního katalyzátoru/adsorbéru NOx, vstřikovače AdBlue, katalyzátoru SRC a filtru pevných částic.
Kokpit
Na týdenní test jsme měli k dispozici model v nejvyšší výbavě Elegance, který poháněl dieselový agregát 1,5 l disponující maximálním výkonem 75 kW při 3500 ot./min. Tento čtyřválec je z vývoje PSA a vyniká nízkou spotřebou, o čemž jsme měli možnost se přesvědčit. Po týdenním testu jsme naměřili v kombinovaném provozu 4,8 l na 100 km.
Po usednutí za volant překvapila prostornost interiéru a jednoduchý design, který je vyveden v čistém německém stylu. Kdo by si myslel, že díky PSA bude mít prvky sesterského Peugeotu 208, s kterým sdílí určitou techniku, bude zklamán.
Přední sedadla pěkně obepínají stehna i záda, a jejich nastavení umožňuje citlivě najít tu nejvhodnější polohu. Řidič má dobrý výhled na všechny strany. V této výbavě má i spolujezdec možnost výškového nastavení sedadla. Příjemná je také loketní opěrka s úložným prostorem, umístěná mezi předními sedadly (dodávaná je pouze u nejvyšší výbavy). Zadní lavice umožní převoz tří dospělých cestujících (měřeno podle mé tělesné struktury, tj. 173 cm a 78 kg.), aby měli několik centimetrů místa k dobru před koleny i nad hlavami.
Věnec volantu potažený kůží je masivnější, ale drží se velmi dobře. Díky jeho mohutnosti je dobrý výhled na analogové budíky i údaje počítače v kapličce před řidičem. Jejich bílé stupnice s červenou ručičkou jsem musel ocenit při noční jízdě, jsou výborně čitelné. Bezvadné je také natočení středového (7") displeje k řidiči, a pochvalu dávám za tlačítkové ovládání některých základních funkcí, jako audio, klimatizace nebo vyhřívání sedadel, místo abych tápal v hloubi dotykového displeje.
Na čem si výrobce dal záležet, je příjemné odhlučnění. Při klidné jízdě po okresních silnicích se cestující nemusí překřikovat a při dálniční se s určitým aerodynamickým hlukem počítá.
Zavazadlový prostor je hluboký s vyšší nakládací hranou, jeho šířka měří mezi podběhy přes metr, což umožní převoz objemnějších předmětů. Zde mi ale chyběly nějaké boční kapsy na drobnosti či háčky na zavěšení tašek, aby se případný nákup nerozlítal po kufru. Ocenil jsem ale jeho hloubku ještě pod vyklápěcím dnem, kde byla umístěná 16" rezervní pneumatika.
Pocity
Jízda s designově povedeným hatchbackem je příjemná, na ovládání si řidič zvykne během pár kilometrů. K tomu přispívá i přesné řazení 6st. manuální převodovky, která velmi dobře spolupracuje s dieselovým čtyřválcem. Řízení je komfortní a v případě potřeby dynamiky se na něj dá plně spolehnout. Díky výtečně naladěnému podvozku drží Corsa i při projíždění prudších zatáček pěkně stopu, líbilo se mi její sebevědomé chování.
Mezi prvky výbavy Elegance patří třeba efektní chromované lišty okolo bočních oken, LED ECO světlomety, dešťový senzor, automatické přepínání světel, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou nebo 17" kola z lehkých slitin. Z asistenčních systémů např. rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat s radarem nebo parkovací asistent se 180° zadní parkovací kamerou. Z příplatkové výbavy uvedu hlavně adaptivní světlomety IntelliLux LED Matrix se segmenty pro neoslňování ostatních vozidel, který je převzat z vyššího segmentu.