Případová studie nasazení EasyPLM ve společnosti ERA a.s.
ERA a.s. je moderní, respektovaná, inspirativní a technologicky inovativní společnost, která je v čele pelotonu ve vývoji multilateračních systémů a technologií pro sledování a rozpoznávání cílů, založených na multistatickém principu.
Navazuje na to nejlepší z dědictví pardubické společnosti Tesla, její
systémy zúročují půlstoletí vývoje originální české technologie v
oblasti pasivní radiolokace. Společnost vyvíjí, vyrábí, implementuje a
udržuje v dnešní době klíčové systémy, zajišťující bezpečnost civilního a
vojenského letového provozu a také průzkumné prostředky pro vojenské
účely.
ERA není klasickým strojírenským a výrobním podnikem, jde o
technologickou firmu. Vývoj a převážně kooperovaná výroba se týká
elektromechanických a mechanických komponent všech úrovní výrobku. Firma
přitom není článkem v subdodavatelském řetězci, ale producentem
finálního výrobku s vysokou přidanou hodnotou. Zároveň je významným
zaměstnavatelem v regionu. Pro návrh výrobků ERA využívá po celou dobu
existence CAD/CAE/CAM řešení od Autodesku.
Historie a postup nasazení PDM/PLM v ERA a.s.
Akciová společnost ERA je do jisté míry nástupnickou organizací Tesla
Padubice, která byla po desetiletí specialistou v oblasti výzkumu,
vývoje a produkce aktivní a pasivní radarové techniky.
V ERA byla v době jejího vzniku (1994) zavedena v Tesle osvědčená
procesní praxe ohledně správy výrobní dokumentace vývojem vlastní
aplikace na databázové platformě MS FoxPro. Byl to systém na svou dobu
unikátní, vytvořený uvnitř firmy na míru dle jejích potřeb na základě
mnohaletých zkušeností, se správou specificky oborových návrhových a
výrobních dat.
Po cca 10 letech užívání skončila podpora MS FoxPro a PDM systém v ERA
tak přešel do čistě udržovacího režimu. Bylo zřejmé, že bude třeba
hledat nové, nástupnické řešení.
V roce 2014 byla zahájena jednání o novém PDM systému správy i řízení
návrhových dat a výrobní dokumentace pro potřeby Konstrukce ERA a.s.
Proběhlo výběrové řízení za účasti renomovaných dodavatelů – Dassault
Systèmes se systémem ENOVIA, Siemens PLM se systémem Teamcenter,
Autodesk se systémem Vault Professional.
PDM/PLM systém musí řešit kompletní správu životního cyklu výrobku v
oblasti inženýrského návrhu a tvorby a správy výrobní dokumentace. Tedy
plnou správu položek a na ně navázaných dokumentů, změnové i výjimkové
řízení, správu funkčních vzorů, prototypů a řadu speciálních funkcí, a
to ve vazbě na CAD systém a MS Office.
Hlavními kritérii podle vedoucího Konstrukce bylo, aby systém:
- byl flexibilní, programovaný na míru tak, aby respektoval zavedené
procesy a ty nemusely být měněny s ohledem na rigidní PDM/PLM aplikaci,
- zavedl existující, specifické a osvědčené funkcionality z dosavadního
PDM systému a rozšířil je o řadu nových, zákaznicky specifických funkcí,
- umožnil přímou integraci na CAD a MS Office,
- měl potenciál pro další rozvoj zaváděním nových workflow a úpravu stávajících.
Po vyhodnocení technických i cenových nabídek a s ohledem na fakt, že ve
společnosti ERA a.s. se od počátku využívá 3D a 2D CAD SW od
společnosti Autodesk ve spojení s Vault Basic, padlo rozhodnutí pro PDM
systém Vault Professional od Autodesku. Následovala detailní
implementační analýza, řádné seznámení se systémem, posouzení pozitiv i
negativ a výstupem byl fakt, že tento systém je pro společnost
nevyhovující, protože nesplňuje základní kritérium na rozsáhlé
přizpůsobení. I dodavatel řešení uznal, že Vault Pro není pro potřeby
ERA vhodným řešením, ukázal se rigidním.
Na základě tohoto výsledku padlo interní rozhodnutí, že společnost
přeportuje stávající PDM systém na novou platformu a bude jej dále
rozvíjet ve vlastní režii. Tato cesta umožňuje plně cílený rozvoj
systému s implementacemi pod vlastní kontrolou, vyžaduje však investice
zejména do lidských zdrojů, jak pro vývoj a implementaci systému, tak
pro jeho podporu a průběžný rozvoj.
Následně firmu oslovila společnost TD-IS s.r.o. a nezávazně představila
EasyPLM. Prezentace padla na úrodnou půdu, protože na rozdíl od
„hotových“ systémů od nadnárodních společností, ukázala právě schopnost
vybudovat na základním jádru systém na míru podle potřeb podniku.
Jedná se v tomto směru o ojedinělé řešení, přitom prověřené takřka
dvacetiletou existencí. Navíc firma TD-IS přišla s ojedinělým a
atraktivním návrhem na implementační analýzu, kterou ERA zaplatí pouze
tehdy, rozhodne-li se po jejím dokončení o implementaci řešení, v
opačném případě bezplatnou. Svědčí to o sebedůvěře TD-IS, která
kompenzuje postoupené riziko, ale také o snaze najít obchodní win-win
strategii. Na základě této nabídky byla spuštěna implementační analýza s
cílem detailně zmapovat cestu z výchozího do cílového stavu.
Analýza byla v rozsahu ca měsíce a půl. Proběhlo mnoho osobních návštěv a
setkání analytiků společnosti TD-IS s implementačním týmem Konstrukce
ERA. Detailně byly zmapovány a zapracovány procesy tvorby a správy
výrobní dokumentace v Konstrukci a jejího využití konzumentskými útvary v
následném realizačním řetězci. Nebyla to věc jednoduchá, postupovalo se
dle hesla „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. To bylo přínosné,
předešlo se tím řadě potenciálních problémů. Výstupní zpráva byla
důsledně zoponována.
Závěr zněl: „Ano, to je pro ERA vhodné a životaschopné řešení, jaká bude
cena?“ Po obchodním vyjednávání se podařilo najít shodu i po stránce
finanční.
Hlavní přínosy pro ERA
- Možnost rozvoje aplikace podle podnikových potřeb, tedy rozhodování
co, kdy a jak má být implementováno, což není možné u unifikovaných,
nadnárodně vyvíjených a distribuovaných řešení.
- Přímý, neanonymní kontakt s vývojáři a příznivá licenční i cenová politika.
- Rychlý a spolehlivý servis.
V polovině roku 2017 byly pořízeny licence EasyPLM a přistoupilo se k
samotné implementaci. Po překonání prvních porodních bolestí
implementace postupovala v zásadě dle plánu. Komplikace se dařilo
překonávat a symbióza ERA a TD-IS tomu dost napomáhala. Vyhrazený den v
týdnu na pravidelné týdenní bázi zasedal implementační tým Konstrukce
ERA s vývojářským týmem TD-IS buď osobně, nebo videokonferenčně.
Komunikační kanál, který je jednou z nejdůležitějších věcí v rámci
projektu, byl vždy řádně otevřen. Postupovalo se dle osnovy v analýze,
nicméně změny a úpravy byly časté, což je přirozené při realizaci
takových projektů. Nový systém EasyPLM pouze nenahrazoval původní, ale
významně jej rozšiřoval. Nejdůležitějšími agendami projektu byly
implementace zavedených workflow a funkcí, jejich rozšíření, integrace s
3D a 2D CAD SW, MS Office a ERP systémem K2, bezchybný přenos
existujících dat (cca 80 000 souborů výrobní dokumentace) do nového
systému a uživatelský komfort. Všechna témata byla úspěšně završena.
Na podzim 2018, rok po začátku prací, došlo na testování „Beta“ verze
systému implementačním týmem Konstrukce a IT administrátorem ERA. Po
vyřešení nálezů, připomínek a přání uživatelů byl systém schválen k
nasazení. Nedošlo přitom ke kritickým zjištěním, která by si vyžádala
restart aplikace.
Následné zaškolení, jak uživatelské, tak administrátorské
Den „D“ nastal 17. 12. 2018, kdy se po úspěšné migraci ostrých dat
„starý“ systém vypnul (původní Technický archív zůstal zakonzervován pro
čtení) a nový se hladce nasadil, aniž by došlo k přerušení či omezení
provozu, blackout se nekonal.
V prvních dnech ostrého spuštění systému byl přítomen implementátor
TD-IS přímo ve společnosti ERA. Drobné nedostatky, ale hlavně přání
jednotlivých uživatelů byla průběžně úspěšně řešena. Počátkem roku 2019
proběhlo ještě desetidenní školení systému pro uživatele, na kterém byl
využit dotační projekt POVEZ II. Toto školení bylo detailní, přímo na
pracovištích uživatelů Konstrukce a bylo účastníky velmi pozitivně
hodnoceno. Systém přinesl očekávané benefity a během prvního roku
užívání si získal respekt v celém spektru uživatelských útvarů.
Od samotného nasazení EasyPLM se předpokládal jeho další zákaznický
rozvoj, na přelomu 1. a 2. kvartálu 2019 se sběrem konkrétních podnětů a
informací přistoupilo k další vlně rozšíření. Na základě těchto vstupů
se v červnu připravila a odsouhlasila analýza a posléze se přistoupilo k
implementaci 2. vlny rozvoje EasyPLM, jež byla průběžně testována a v
prosinci 2019 nasazena do ostrého provozu.
Spolupráce ERA a TD-IS nekončí. První a druhá etapa nasazení EasyPLM
byla úspěšně dokončena, nicméně v současné době se jedná o další fázi
rozvoje EasyPLM na zavedení procesů, týkajících se i agend mimo zprávu
návrhové a výrobní dokumentace. Každá etapa začne, jak jinak, opět
implementační analýzou.