Plastové lano vydrží více než ocelové
I když ČR patří mezi suchozemské státy, působí zde řada firem, které dodávají unikátní produkty pro námořní aplikace – ať už jde např. o lodní jeřáby, nebo třeba lana využívaná na lodích.
Společnost Lanex vyvinula nový typ vysokopevnostního lana určeného pro námořní dopravu. Novinka nabízí ve své kategorii skvělé parametry – vyniká zejména výjimečnou pevností, která je 8krát vyšší ve srovnání s ocelovým lanem o stejné hmotnosti.
Výroba lan pro lodní průmysl má v Bolaticích na Opavsku dlouhou tradici, provaznická výroba zde funguje od roku 1949. Od roku 1992 disponuje i vlastní vývojovou laboratoří pro vývoj nových typů lan. Na základě poptávky trhu začala firma, která vyrábí lana a produkty z přírodních a syntetických vláken, nahrazovat dosavadní polypropylenová lana typy s lepšími parametry (lehčí, pevnější, odolná proti oděru,…). K jejich výrobě používá nejen produkty využívající kombinaci polypropylenu (PP) a polyethylenu (PE), tzv. polysteelu, který si i sama vyrábí, ale také kombinaci různých typů syntetických vláken a vysokopevnostních vláken nové generace (konkrétně jde o vysokopevnostní PE vlákno). Jak napovídá označení polysteel, jde o materiál konkurující svými pevnostními parametry klasické oceli, který umožňuje snižovat průměr lan při zvyšování jejich odolnosti.
„Dá se říci, že toto lano nahrazuje mnohem větší průměry lan, které se užívaly dosud. Například průměr lana 68 mm je možné nahradit tenčím a lehčím lanem o průměru jen 34 mm, které dokonce - na rozdíl od klasických ocelových lan - ve vodě plave, což je jeho výraznou výhodou“, uvedl ředitel Lanexu Martin Václavek.
Do vývoje nového vysokopevnostního lana, který trval zhruba rok, investovala firma téměř 26 mil. Kč, z čehož polovinu zaplatily evropské dotace. Bylo nutné pořídit např. výrobní stroje na přípravu materiálu, pletení lana a následnou termofixaci, která zajišťuje zvýšení pevnosti lana. Lana již úspěšně prošla procesem certifikace, garantujícím splnění požadavku minimální pevnosti v tahu předepsané normou. Novinku určenou pro kotvení námořních lodí bude firma dodávat hlavně do Německa, Belgie, Nizozemska a Francie. Nový typ vysokopevnostního lana posílí pozici firmy na světových trzích. Obdobná lana totiž vyrábí maximálně 10 firem na celém světě.