rossleor asseco murr

Rallye Lindbergh: Elektrické stroje vzlétnou už na jaře

První oficiální závody elektrických letadel se odehrají už letos, a nebude to „letecká e-formule 1“, jak je označován připravovaný velkolepý soutěžní projekt v arabských emirátech, ale evropská soutěž elektroletadel.

 

Rekordy v letectví kdysi plnily titulky novin po celém světě. První lidský let, první motorizovaný let nebo první přistání na Měsíci se pamatují dodnes. Charles Lindbergh, který se v roce 1927 stal první osobou, která se odvážila k samostatnému letu přes Atlantik, je také známý všem leteckým fanouškům. Nyní je v letectví další výzva: elektrický let.
Organizátoři mezinárodního leteckého veletrhu Aero ve Friedrichshafenu – místa se slavnou leteckou tradicí, odkud kdysi vzlétaly vzducholodě hraběte von Zeppelina – chtějí navázat na tuto tradici. Letecké stroje pro 21. století, které jsou poháněné elektrickou energií, se budou snažit o další průlom v letecké historii. Na veletrhu Aero, jehož letošní ročník proběhne na letišti ve Friedrichshafenu od 1. do 4. dubna, byly prototypy těchto elektřinou poháněných strojů vystavovány už několik let v rámci výstavy e-flight. Nyní je na čase, aby se ukázalo, co dokážou při první elektrické rallye ve dnech 30. a 31. března 2020.
Dva dny před začátkem veletrhu Aero 2020 tak elektrická letadla poprvé vzlétnou na velkolepé rallye, která navazuje na úspěšné shromáždění ultralehkých strojů (UL kategorie) v polovině 80. let, jež pomohlo těmto ultralightům, aby v té době dosáhly potřebný průlom. Stejně jako kdysi musí i dnes první elektrická letadla dokázat, že jsou schopna dokonale fungovat.
Trasa letu vede podél Bodamského jezera k prvnímu mezipřistání na letišti Regio Mengen, které nedávno získal stát Bádensko-Württembersko pro výstavbu zkušební platformy pro elektrické a autonomní létání. Odpovídající otočné body na trase musí být zdokumentovány a tyto fotografické soubory budou po přistání vyhodnocovat soutěžní sudí. V Mengenu lze baterie soutěžních strojů nabíjet nebo vyměňovat podle potřeby a po doplnění energie pokračuje rallye na své druhé místo přistání na kluzákovém letišti Bad Waldsee-Reute, kde první soutěžní den končí. Druhý den soutěže poletí stroje kratší trasu bez mezipřistání na cílové letiště ve Friedrichshafenu. Přílet je naplánován tak, aby první letadlo dorazilo kolem 11 hod, před započetím tiskové konference veletrhu. Po přistání je měřena skutečná spotřeba energie letounu, která se započítává do hodnocení. Ceny se budou udělovat v každé ze tří soutěžních kategorií.
Každý den bude na výstavě vysílat televizní tým reportáže z první elektrické Lindbergh rallye na velkoplošné obrazovce.

 
Publikováno: 10. 4. 2020 | Počet zobrazení: 1350 článek mě zaujal 260
Zaujal Vás tento článek?
Ano