rossleor asseco murr

Síla karbidu pro nerez a slitiny

Nový vysoce výkonný řezný nástroj v podobě celokarbidového vrtáku firmy Kennametal s geometrií SGL a vnitřním chlazením byl navržen pro použití v energetice a leteckém průmyslu.

 

Jedním z problémů s materiály, jako jsou nerezové oceli a slitiny na
bázi niklu a kobaltu, je jejich tendence k nalepování se na řezný nástroj, což vede k nárůstkům na břitu a vylamování řezné hrany. Právě na odstranění těchto nešvarů se zaměřili vývojáři firmy Kennametal, kteří předvedli nový výkonný vrták s označením B21-SGL. Patentovaná dělená geometrie špičky s jednovrstvým PVD AlTiN povlakem, leštěný břit, negativní úhel mezi čelem a fazetkou a „chip-friendly“ design drážky zmírňují nežádoucí efekty, přičemž podporují dobrý odvod třísek. Dělená geometrie vrtáku má konstantně rostoucí úhel čela, který zajišťuje hladkou tvorbu třísek a snižuje řezné síly. Vnější fazetka je navržena tak, aby se předešlo vylamování řezné hrany.
K výrobcem zdůrazňovaným charakteristikám nástroje patří zvýšená produktivita a delší životnost v aplikacích pro letecký průmysl a energetiku, které vyžadují vysoce produktivní vrtání s předvídatelným výsledkem.
„Novinka B21-SGL v testech u zákazníků stabilně překonávala konkurenční nástroje při produkci většího počtu děr v kratším čase i při zlepšené přímosti díry a kvalitě povrchu. Nový design eliminuje riziko vylamování a vydrolování, které vedou k selhání vrtáku. Díky unikátní dělené špičce nabízí nejnižší úroveň bočního tlaku na trhu, což dovoluje produktivní vrtání i v subtilních geometriích obrobků,“ vysvětlil Frank Martin, produktový manažer pro celokarbidové vrtáky z firmy Kennametal.
Materiál třídy KCMS15 s vysokým obsahem hliníku, který je extrémně odolný proti opotřebení, zajišťuje, že vrták zvládne nejen větší počet otvorů, ale zhotoví je i rychleji a předvídatelněji.
„Výroba otvorů patří ke kritickým operacím obrábění, zvláště např. pro výrobce turbín. Jelikož operace vrtání přicházejí na řadu typicky ke konci výrobního cyklu, kdy je hodnota obrobku již velmi vysoká, zlomený vrták může poškodit nebo dokonce úplně zničit komponenty v hodnotě desítek tisíc dolarů. Novinka tak přináší vysokou hodnotu každému výrobci, který potřebuje vrtat velké množství otvorů v Inconelu, titanu, nerezových ocelích typu PH a v dalších žáruvzdorných superslitinách. To se týká zvláště výrobců v leteckém průmyslu, kteří jsou pod velkým tlakem na růst produkce v programu LEAP pro letecké motory. Zkušenosti řady zákazníků ukazují, že v různých náročných materiálech se životnost nástroje zvýšila dvakrát až šestkrát, a to v některých případech dokonce i při zvýšení rychlosti posuvu až o 50 %,“ doplnil Frank Martin.

Petr Sedlický

 
Publikováno: 13. 5. 2020 | Počet zobrazení: 992 článek mě zaujal 274
Zaujal Vás tento článek?
Ano