rossleor asseco murr

Přiblížil se konec výměny pneumatik?

Možná už nebudeme muset vyměňovat pneumatiky. Novým konceptem reCharge zkoumá Goodyear biologicky rozložitelný dezén, který lze „doplňovat“ podle potřeby.

 

Společnost Goodyear zkoumá zajímavý koncept pneumatiky, které by samy regenerovaly opotřebení a vytvářely nový běhoun za provozu díky speciální kapalné směsi udržované ve středu pneumatiky.
Podle výzkumníků by tato nová technologie měla fungovat: Z plnitelné kapsle v jádru pneumatiky, obsahující specializovanou kapalnou směs, je v průběhu času tato tekutina vytlačována směrem ven z pneumatiky, kde obvod běhounu vyplňují jednotky ve tvaru plošek. Podobně jako u tyčinky balzámu na rty vyplňujícího popraskané rty vklouzne tekutá sloučenina na místo chybějícího bývalého běhounu, kde ztuhne. Pokud nebude v pneumatice skutečně velká trhlina, kterou by bylo nutné opravit v servisu, nebude potřeba pneumatiky vyměňovat. Jediné, co bude potřeba doplňovat, je náhradní kapalná směs kapsle.
Podle vyjádření firmy Goodyear bude časová osa pro výměnu směsi záviset hlavně na míře opotřebení běhounu, která je ovlivněna individuálními jízdními faktory, jako např., jak je vozidlo řízeno, jak často a jak daleko jezdí apod. Senzory v pneumatice mohou dokonce vypočítat míru jejího opotřebení a upozornit uživatele, když nastane čas na výměnu. Předpokládá se, že výměna nové kapsle s regenerační kapalinou bude potřeba zhruba každé dva až tři roky. Podle výrobce bude tekutá složka dokonce přizpůsobitelná a prostřednictvím profilu řidiče řízeného umělou inteligencí, která bude shromažďovat údaje o jízdních návycích (v případě, že bude souhlasit s jejich monitorováním), se směs může přizpůsobit klimatu, stavu vozovky nebo způsobu provozu, od jízdy po dálnici až po možná i off-road.
Vnější vrstva běhounu – „dobíjecí plošky“ – a kapalná sloučenina uvnitř ní jsou součástí vyváženého natlakovaného systému, který je propojen řadou kanálků probíhajících od náboje ve středu pneumatiky přes paprsky až k povrchu běhounu. „Jak se vnější vrstva běhounu opotřebovává, tlak v systému klesá. To umožňuje, aby se kapalná sloučenina uvolňovala z kapsle a protékala do dezénů prostřednictvím trubicového systému. Jak se běhoun postupně přestavuje a regeneruje, rovnováha v tlaku se opět obnovuje, což zastavuje tok kapalné sloučeniny,“ vysvětluje princip mluvčí firmy Doug Grassian.
Pro posílení běhounu obsahuje kapalná směs navíc speciální vlákna inspirovaná pavoučím hedvábím. Jde o ultratuhá vlákna silnější než ocel, ale pružnější než gumový pás. Tato směs je biologicky rozložitelná. Pneumatika spojená dohromady s nepneumatickým rámem bude podporovat běhoun a podle Goodyearu by takováto konstrukce mohla úspěšně „eliminovat potřebu udržování tlaku nebo prostojů souvisejících s defekty“.

 
Publikováno: 13. 5. 2020 | Počet zobrazení: 1061 článek mě zaujal 252
Zaujal Vás tento článek?
Ano