asseco Aimtec murr

Caddy Maxi v úpravě ZTP

Pro Volkswagen užitkové vozy je Caddy důležitým modelem. Nejen že dokáže zastoupit v prodloužené variantě Maxi velkoprostorové MPV, které mizí z nabídek automobilek, ale hodí se i jako pracovní nástroj. Nyní jsme dostali k dispozici upravenou verzi pro vozíčkáře.

 

Osobně jsem na upravená vozidla velmi zvědavý, jsou vždy plná zajímavých technických řešení a vychytávek, které v klasických variantách není možno vidět. Naposledy jsme psali (v č. 8/2019) rovněž o modelu Caddy Maxi s vestavěnou kuchyňkou a spacím prostorem. Povedená úprava.
Tentokrát se nám dostalo do redakce vozidlo upravené firmou API CZ pro převoz tělesně postižené osoby na invalidním vozíku. Viděl jsem již několik variant úprav pro vozíčkáře, ale díky velikosti zavazadlového prostoru Caddy Maxi je tato úprava bezkonkurenční.

Kolik palet pojme Caddy Maxi?
Výbornou pomůckou pro rozložení systému byl přiložený návod k obsluze včetně bezpečnostních pravidel. I zcela nezkušený řidič, který dostane za úkol odvézt postiženého i s vozíkem, zjistí, jak jednoduché úkony stačí provést. Celá manipulace se zařízením je velmi snadná, ale podmínkou je, aby vozidlo stálo na rovině, tím se dosáhne ideálního nájezdového úhlu rampy 12°.   
Ale vezměme to od začátku. Vyklopením zadních dveří se zvedá i střed nárazníku, který je k němu připevněn. Objeví se obrovský prostor zavazadelníku. Pro představu jsme do něj zkusili naskládat dřevěné palety. Tipli byste si kolik, když jsou umístěny střídavě do sebe? Ani jsem tomu nechtěl věřit, ale vešlo se jich tam 11. Impozantní objem.

Snadnost rozložení
Rampu složenou v podlaze zatažením dostaneme do svislé polohy, tam zajede do drážky, která ji aretuje proti samovolnému sklopení. Páčkou na pravé straně prahu dveří rampu odaretujeme a sklopíme z vozidla k zemi. Poté zvedneme protikus rampy, tj. přední kus podlahy, aby vznikl prostor pro vozík a zároveň opěra za zadními sedadly. Pod tímto protikusem jsou dva samonavíjecí pásy, jeden vlevo a druhý vpravo, které vypínačem odjistíme a vytáhneme až k vozíku, kde je upneme k jeho rámu. Poté už lze s vozíkem najet na rampu a do prostoru vozu. Pásy se zajížděním vozíku automaticky navíjejí a zabraňují samovolnému sjetí vozíku z rampy. Zadními pásy pak připevníme rám vozíku k úchytům v podlaze. Pro upoutání převážené osoby pak slouží ramenní břišní pás. Líbilo se mi, kolik odkládacích přihrádek a držáků nápojů má po obou stranách vozu k dispozici převážený vozíčkář. Nakonec zvedneme rampu do svislé polohy a zaklapnutím zadních dveří je celá operace hotova. Zpětný postup je opačný, a jak jsme si sami vyzkoušeli, celý proces zabere jen pár minut. Líbilo se nám i to, že celá podlaha prostoru pro vozík včetně nájezdové rampy jsou opatřeny protiskluzovým a lehce omyvatelným povrchem.

Pohon a podvozek
O pohon Caddy Maxi se starala benzínová čtrnáctistovka se 7stupňovou automatickou převodovkou DSG. Motor dosahoval maximálního výkonu 96 kW při 5000 ot/min. Výrobcem uváděnou spotřebu 6,2 l /100 km (dle NEDC) se nám ani po ujetí 400 km nepovedlo překonat. Naše spotřeba při kombinovaném provozu se ustálila na 6,1 l.    
Podvozek dobře pohlcuje drobné nerovnosti, které ani vozíčkář na níže položené podlaze nevnímá. Vyšší karoserie v zatáčce vykazuje mírné náklony, ale jinak je velmi stabilní. Zpomalovací retardéry jsme přejížděli pomalu vzhledem k připevněnému vozíku, takže i zde byla jízda bez znatelných rázů. Jelikož je invalidní vozík připoutaný z obou stran popruhy, nevznikají žádné pazvuky ani při jízdě po nepříliš rovné komunikaci. Motor je „živý", velmi dobře odhlučněný, a s pěknou reakcí na akcelerátor plynu.
Caddy Maxi po úpravě ZTP přepraví pohodlně 5 osob a tělesně postiženého i s invalidním vozíkem. Základní cena zahrnující širokou sériovou výbavu vychází na necelých 730 000 Kč, s příplatkovou výbavou pak 966 195 Kč včetně DPH.

 
Publikováno: 14. 7. 2020 | Počet zobrazení: 925 článek mě zaujal 194
Zaujal Vás tento článek?
Ano