asseco Aimtec murr

Elektromobilita 1997–2020: pokrok v technologiích, ne ve vnímání

Budoucnost elektromobilů a samořiditelných aut není zdaleka tak růžová, jak se nás snaží přesvědčit politici i výrobci. Průzkum mezi spotřebiteli nabízí výrazně odlišný pohled na realitu.

 

Podle nedávno zveřejněné studie „2020 Q1 Index důvěry v mobilitu" analytické a poradenské firmy J.D. Power, provedené ve spolupráci s průzkumovou společností SurveyMonkey, zahrnující poznatky z USA a Kanady, se tento ukazatel u autonomních aut poprvé snížil. A to z 36 na 35 ve 100 bodovém hodnocení u amerických spotřebitelů a z 39 na 36 u kanadských. U elektrických vozidel zůstává index v USA čtvrté čtvrtletí po sobě na 55, zatímco v Kanadě klesl z 59 na 57.
Čtvrtletní studie, v níž se více než 8500 spotřebitelů a odborníků z oboru vyjádřilo o autonomních vozech a přes 8000 o elektromobilech je sondou reálné připravenosti trhu na přijetí těchto vozidel.

Co respondenti soudí o autonomních autech?
• Nevěří, že je technologie připravena, nebo že je připravena společnost. Hlavním problémem v obou zemích zůstávají obavy ze selhání technologie nebo chyby řízení, přičemž Kanaďané mají ještě větší pochyby (75 % ve srovnání se 67 % v USA) s ohledem na kanadské podnebí a hornatý terén, ale i nepříliš udržované silnice, kde nečistoty mohou zkomplikovat správnou funkci kamer používaných pro autonomní řízení. Respondenti vyjadřovali i obavy z vytváření lenivé společnosti závislé na technologiích a se sníženými praktickými řidičskými schopnostmi.
• Nejistota ohledně časového rámce pro veřejnou dostupnost. Odborníci předpokládají, že doručovací služby s autonomním řízením budou k dispozici v příštích čtyřech letech. Jejich předpovědi pro takovéto vozy, které budou k dispozici ke koupi pro spotřebitele, však vyskočily na 18 let, tzn. o 5 let později, než vyplynulo z obdobné studie provedené v závěru loňského roku.
• Měnící se potřeby po pandemii Covid-19. Předpokládá se, že spotřebitelské potřeby pro mobilitu se mohou změnit i poté, co se život vrátí blíže k normálnímu stavu, kdy obavy z koronaviru mohou některé lidi převést od propagované sdílené přepravy k většímu vlastnictví vozidel. Některá z těchto soukromých aut se mohou posunout k vyšší úrovni automatizace. I zásilkové služby využívající samořiditelné vozy mohou přijít v optimálním čase, kdy spotřebitelé minimalizují sociální kontakt. Výrobci automobilů se snaží vypořádat s technickými překážkami v úsilí dosáhnout spolehlivých osobních vozidel s vlastním řízením, ale tuto technologii ve spojení se spotřebitelským segmentem čeká stále ještě velmi dlouhá cesta.

Jaká zjištění se týkají elektrických vozidel?
• Málo spotřebitelů má zkušenosti s elektromobily. Většina (70 %) amerických respondentů nikdy nejela bateriemi poháněnými vozy a 30 % tvrdí, že o nich nic neví. Jen o něco lépe jsou na tom Kanaďané: 67 % v nich sice nikdy nejelo, ale jsou lépe informováni,  jen pětina (19 %) uvádí, že o nich nic neví. Myšlenka vozidla s elektrickým pohonem může být podle nich sice zajímavá, ale za jakou cenu? Když je třeba baterie vyměnit, jak jsou drahé? Jak staré autobaterie ovlivní životní prostředí? Mohou být recyklovány, nebo učiní skládky ještě toxičtějšími?
• Předchozí vlastnictví nezaručuje budoucí nákupy. Zatímco 29 % amerických a 31 % kanadských spotřebitelů vyjadřuje určitou pravděpodobnost nákupu EV v příštích čtyřech letech, téměř stejný počet si je nemá v úmyslu pořídit, a i někteří z těch, kteří ho již dříve měli, jej znovu kupovat nebudou kvůli vysokým nákladům na údržbu, ceně, omezenému dojezdu a výkonu v extrémním počasí.
 • Stále přetrvávají hlavní překážky. Dostupnost nabíjecí stanice, dojezd a kupní cena jsou v současné době mezi americkými i kanadskými spotřebiteli hlavními problémy pro vozidla na elektrický pohon. A jsou to zároveň ty samé důvody, které označili zákazníci za tři hlavní překážky v roce 1997, když automobilka GM zahájila program elektromobilů EV1 a společnost J.D. Power studovala zájem spotřebitelů o elektrická vozidla, přestože technologie vozidel a dostupnost infrastruktury během následujícího téměř čtvrtstoletí dramaticky pokročily. Dokonce i ti, kteří elektromobil vlastnili, uvádějí tyto položky jako tři hlavní negativa.
„Upřímně řečeno, zdá se, že automobilky prosazují technologii, o níž spotřebitelé nemají velký zájem a nedělají ani kroky potřebné ke změně jejich myšlení. Zejména nyní musí výrobci automobilů přehodnotit, kde utrácejí peníze. Do těchto technologií investují miliardy, ale musí také investovat do vzdělávání spotřebitelů. Nedostatek znalostí je obrovskou překážkou pro budoucí přijetí," řekla Kristin Kolodge, výkonná ředitelka výzkumu rozhraní člověk-stroj v J.D. Power.

Petr Sedlický

 
Publikováno: 14. 7. 2020 | Počet zobrazení: 847 článek mě zaujal 205
Zaujal Vás tento článek?
Ano