asseco Aimtec murr

Moderní stroje zdvojnásobily kapacitu obrábění

DMG MORI pomáhá italskému výrobci leteckých motorů jít s dobou i s požadavky zákazníků.

 
Italská GE Avio Aero, dceřiná společnost GE Aviation, se podílí na vývoji, výrobě a údržbě komponentů a systémů pro civilní i vojenské letectví. Firma byla založena v roce 1908 a patří mezi společnosti s opravdu silnou historickou průmyslovou tradicí, ale využívá nejmodernější technologie a postupy. Svým zákazníkům nabízí inovativní řešení, aby mohli rychle reagovat na neustálé změny, k nimž v průmyslu dochází, jako je např. aditivní výroba, rychlý prototyping a pokročilé technologie pro výrobu převodovek, turbín a spalovacích komor.
„Továrna GE Avio Aero v Rivalta di Torino je specializována na konstrukci, výrobu a instalaci převodovek a nízkotlakých turbín pro civilní a vojenské letecké motory a průmyslové a námořní aplikace,“ říká Mauro Canola, výrobní inženýr v továrně v Piemontu. V tomto provozu se mj. vyrábějí turbínová kola pro společný podnik na letecké motory SAFRAN a General Electric pro moderní pohonné jednotky CFM LEAP, což je mezinárodní projekt.
„Pro díly s vnějšími průměry mezi 400 a 1000 mm se používají materiály Inconel 718 a Renè 88. Tyto speciální slitiny niklu jsou vysoce odolné vůči teplu i korozi, a vzhledem k tomu, že jsou extrémně tvrdé, jsou i mimořádně obtížné na obrábění, které pro splnění přísných nároků a vysokých standardů kvality vyžaduje vysokou úroveň technologických znalostí,“ vysvětluje Mauro Canola

Automatizace podle zákazníka
Kapacita výroby turbínových kol pro letecké motory SAFRAN činila 1500 disků ročně. Když zákazník požadoval ročně dalších 1700 turbínových kol, musela být zvýšena výrobní kapacita.
Protože společnost GE Avio Aero dlouhodobě úspěšně používala frézky od DMG MORI, s níž léta úzce spolupracuje, byla logickým krokem další investice do této technologie. Vzhledem k velkému množství požadovaných dílů byla navržena automatizovaná výroba. V továrně v italském Rivalta di Torino, kde společnost GE Avio Aero sídlí, byla proto pro výrobu turbínových kol nainstalována výrobní linka tvořená čtveřicí strojů duoBlock DMU 80 FD se systémem skladování palet (který lze celkem rozšířit na šest strojů). To umožnilo prakticky zdvojnásobit výrobní kapacitu firmy. Je třeba zdůraznit, že se jedná o efektivní zákaznicky přizpůsobené řešení - palety jsou přenášeny ze skladovacího systému přímo do pracovního prostoru.

Klíčovou úlohu v projektu sehrála i úzká spolupráce s DMG MORI Aerospace Excellence Center. Toto technologické centrum je s mnohaletými zkušenostmi a vysokou odborností schopné implementovat individuální a optimální výrobní řešení pro zákazníky v oblasti leteckého inženýrství. V případě GE Avio Aero byli do projektu zapojeni odborníci už v rané fázi, aby pomohli hledat vhodné řešení, jak splnit speciální požadavky. To zahrnovalo navrhování technologie s příslušenstvím, obráběcí strategie, automatizace systému a výběr nástrojů.
„Pro použití sesterských nástrojů jsme vyžadovali velké množství nástrojových pozic. Tento požadavek pomohl vyřešit inovativní kolový zásobník s 183 nástrojovými pozicemi namontovaný na DMU 80 FD duoBLOCK, který umožňuje výměnu nástrojů během obrábění," dodává Mauro Canola.

CELOS pro digitalizované plánování, řízení a monitoring výroby
DMG MORI také podpořila společnost GE Avio Aero na cestě k inteligentní a zasíťované výrobě.
„Díky řešení CELOS jsme dokázali plánovat, řídit a sledovat výrobu celé výrobní linky. Ve spojení s MT Connect jsme mohli mimo jiné používat softwarová řešení DMG MORI Messenger, Service Agent a NETservice. Ty komunikují s IT systémy GE Avio Aero,“ popisuje nový vývoj v digitalizaci Mauro Canola.
Zdůrazňuje, že z úzké spolupráce mezi GE Avio Aero a DMG MORI Aerospace Excellence Center těžili všichni účastníci, oba partneři měli prospěch z nárůstu odborných znalostí. Spolupráce závisí na informacích, výměně nápadů a technologických inovacích.
„Zatímco jsme informovali DMG MORI o standardech a specifikacích pro dva typy turbínových kol, poznali jsme současně potenciál nové výrobní buňky. Poté, co jsme původně plánovali 20 turbínových kol týdně, nyní vyrábíme 38 kol - s téměř nulovou chybovostí,“ konstatuje Mauro Canola, který byl doslova ohromen intenzivní vývojovou prací s DMG MORI, jež umožnila skutečně výrazné zvýšení výroby.

Stine Meyer
 
Publikováno: 19. 8. 2020 | Počet zobrazení: 762 článek mě zaujal 185
Zaujal Vás tento článek?
Ano