Mobilní obrábění: Revoluce v leteckém průmyslu?
Na loňském aerosalonu v Paříži bylo možné kromě plejády nejmodernějších i historických letadel, raket a dalších ukázek techniky vidět i pozoruhodný systém nové technologie výroby, který by mohl výrazně ovlivnit další rozvoj segmentu aerospace.
Když nejde hora k Mohamedovi…
Fraunhoferův Institut pro výrobní technologie a pokročilé materiály (IFAM) ve spolupráci s firmou Siemens vytvořily systém mobilního obrábění, který může znamenat skutečný průlom v odvětví. Myšlenka je geniálně jednoduchá: Proč místo komplikovaného pohybu a náročných přesunů velkých struktur na obráběcí pracoviště nepřivést CNC stroj k obrobku?
Složka 1: AGV jako mobilní
![](../../obrazky/tm072020/ifam2_foto_ifam.jpg)
Spolu s různými partnery vyvinul projektový tým automatizované řízené vozidlo (AGV) jako základní a stabilní mobilní obráběcí centrum, přičemž největší výzvou bylo dosáhnout stupně přesnosti požadované v leteckém průmyslu. Vzhledem k tomu, že letecké komponenty mají často délku až 20 m, byla při navrhování nového robota klíčová nejen mobilita, ale i potřebná stabilita. Robot provádějící obráběcí postupy je namontován na AGV a přesná poloha je určována pomocí laserového systému. Při své 6tunové hmotnosti je mobilní stroj dostatečně tuhý, aby dosáhl přesných výsledků obrábění, ale přesto je schopen volně se plynule pohybovat, a dokonce se otáčet kolem své osy.
Složka 2: Šestiosý robot
Roboti už prokázali svou vysokou výkonnost a efektivitu, pokud jde o typické operace např. typu pick & place. Ve srovnání s precizností CNC strojů jsou však jejich pohyby méně přesné. Pro projekt mobilního obrábění proto tým vybral 6osé roboty s velmi přesnými pohony, které obsahují servopřevodníky a servomotory, speciální měřicí systémy na každé ose pro relativní pohyby, druhý kódovací systém na kloubech robotů a přesně vyvinuté kalibrační rutiny.
![](../../obrazky/tm072020/ifam3_foto_siemens.jpg)
Průlom z hlediska přesnosti a flexibility však přichází především s třetí složkou řešení. Roboti vyžadují přizpůsobený programovací software, který je třeba zakoupit od externích dodavatelů a pracovníci musí být speciálně vyškoleni, aby mohli programovat a obsluhovat roboty.
Konstruktéři se při řešení tohoto úkolu museli podívat na robota jako na specifický stroj, se záměrem umožnit roboty přímo programovat pomocí CNC, obdobně jako je tomu u obráběcích strojů. Díky tomu může vše probíhat pod jedním ovládacím uživatelským rozhraním, které personál dobře zná z klasických CNC obráběcích center.
Pro projekt mobilního obrábění byl k řízení dráhy robota použit systém SINUMERIK a k určení pozice AGV se používá PLC SIMATIC. V tomto nastavení může robot dosáhnout mnohem vyššího stupně přesnosti prostřednictvím CNC řízené dráhy, a přitom má stále kapacitu volně se pohybovat po celé výrobní hale.
Siemens SINUMERIK RunMyRobot / Direct Control umožňuje bezproblémovou integraci mobilního obráběcího systému do operačního systému CNC obráběcích strojů i do celého výrobního prostředí. Zkušený uživatel CNC tak může naprogramovat celou robotickou jednotku pomocí zavedeného G-kódu. Programy CAM (Computer-Aided Manufacturing) lze přenést přímo do robota, tak není potřeba další personál a provádění školení.
Využívá existující technologie
Fraunhofer IFAM a Siemens vyvinuly mobilní obrábění založené na technologiích a know-how, které již existují ve výrobních oblastech. To usnadňuje integraci do CAD/CAM, PLM a plánovacích systémů nebo jako digitální dvojče pro simulační rutiny.
V širší perspektivě je mobilní obrábění základem pro integraci průmyslové výroby velkých struktur do digitalizace celého hodnotového a dodavatelského řetězce, čímž se uvolní velký potenciál pro optimalizaci, automatizaci a škálovatelnost operací.
Například pokud dodavatel leteckých motorů zaostává za dodacím plánem, může dojít k zastavení výrobní linky, ale plně integrovaná mobilní výrobní obráběcí síť by v takovém případě umožnila pružně zaplnit mezeru, protože mobilní stroje lze snadno znovu nasadit a použít na jiném místě.
První prototyp AGV s namontovaným robotem byl představen jako koncept už na Hannover Messe 2018 a nedávno i na letecké výstavě ILA v Berlíně. Testy prokázaly, že prototypy systémů mobilního obrábění IFAM mohou provádět obráběcí operace typické pro letecký průmysl s absolutní a opakovanou přesností.
Skutečný potenciál mobilního obrábění však spočívá v tom, že několik robotů pracuje na jednom obrobku současně, což umožní výrazně rychlejší operace. Se dvěma roboty v provozu se očekává snížení výrobních časů nejméně o 30 %. A toto číslo lze snadno zvýšit, pokud bude na jednom obrobku nasazeno ještě více robotů.
Pohled do budoucnosti
![](../../obrazky/tm072020/ifam4.jpg)
Systém mobilního obrábění má velký potenciál pro automatizované obrábění velkých dílů vysoce flexibilním způsobem. Transformuje obrovské tovární oblasti na flexibilní výrobní sítě, které budou snadno propojitelné s průmyslovým internetem věcí a plným potenciálem správy digitálních dat včetně dodavatelského řetězce prostřednictvím IoT platforem, otevírá zcela nové možnosti optimalizace a škálovatelnosti. Kromě výroby v aerospace mohou systémy mobilního obrábění způsobit revoluci ve výrobě lopatek rotorů, systémů větrných turbín, struktur kolejových vozidel i velkých sestav v oblasti stavby lodí.
Projekty pro mobilní obrábění již byly zahájeny. Než však uvidíme roje autonomních robotů ve velkém měřítku průmyslové výroby, bude ještě nutné vyřešit řadu souvisejících otázek – např. jak bude vypadat situace, když je ve výrobní lince či provozu flexibilně rozmístěno několik mobilních robotických jednotek? Jak lze zajistit bezpečnost pracovníků a spolehlivě zabránit kolizím?
V budoucnu by mohly být zbývající manuální výrobní postupy nahrazeny pružnými mobilními operacemi s výrazně větším automatizačním potenciálem a plnou digitální připraveností odemykající přístup ke zcela novým možnostem pro leteckou výrobu včetně flexibilnějších a rychlejších procesů prostřednictvím využití strojového učení, robotiky či 3D tisku.
Daniel Bestian