V elektromobilitě vedou seveřané – a Čína
Na silnicích loni jezdilo 7,2 mil. elektrických automobilů, zhruba polovina z toho v Číně, ale statisticky jsou lídry elektromobility seveřané. Jejich cesta ovšem není jinde použitelná.
Navzdory deklarovanému růstu a rekordním úrovním prodejů elektrických vozidel stále dominují na největších automobilových trzích světa prodeje osobních automobilů se spalovacími motory. V poslední dekádě sice došlo u elektrických osobních automobilů k rychlému růstu, ale ačkoli se jejich počet v celosvětovém měřítku (mezi lety 2010 a 2019) zvýšil z téměř nuly na současných 7,2 mil., loni představovaly pouze 2,6 % z celkového prodeje/registrací osobních a lehkých užitkových vozidel.
Přitom pouze osm zemí uvedlo jejich podíl na celkovém automobilovém parku 5 % nebo více. Norsko bylo s 56 % nejvýznamnější výjimkou, a s Islandem, Švédskem a Finskem patří mezi země, kde se přijetí elektromobilů setkalo s nejpříznivější odezvou. Čína, která je z hlediska jednotkového prodeje zdaleka největším trhem s elektromobily, se umístila s 5,6% podílem až na sedmém místě za další evropskou „elektromobilní velmocí“ – Portugalskem.
Příklad zmíněných evropských zemí sice dokumentuje, že rychlé přijetí elektromobility je možné, věc má ale háček. Přestože se politická opatření Norska (osvobození od daní, mýtného a jiné pobídky) ukázala jako vysoce účinná při propagaci elektrických automobilů, norský model nelze snadno převést jinam. V první řadě země ukládá dovozní cla na vozidla a registrační daně z automobilů, což činí auta výrazně dražší než třeba ve Spojených státech. Tím, že se Norsko vzdává těchto povinností u elektrických vozidel, účinně dotuje jejich nákupy, a to až na úroveň, kterou si nemohou dovolit ani mnohé větší země, jako např. právě USA. Norsko je navíc velmi bohatá země (paradoxně díky svým zásobám ropy a ropnému průmyslu) s vysokou úrovní příjmů. Podle norského národního statistického institutu byl průměrný měsíční příjem domácnosti po zdanění v roce 2018 kolem 54 000 USD, což je zhruba úroveň Spojených států, ale více než dvojnásobek průměru EU.
Letos na tom budou elektromobily zřejmě lépe
Přestože byl rok 2019 pro celosvětový automobilový průmysl náročný, prodej elektromobilů nadále rostl, i když pomalejším tempem než v předchozích letech. Nicméně více než polovina v současnosti evidovaných elektromobilů našla své nové majitele teprve loni. Podle posledního vydání Globálního výhledu Evropské energetické agentury (IEA) se prodej elektrických osobních automobilů v roce 2019 vyšplhal na 2,1 mil., čímž se globální počet provozovaných elektrických a plug-in hybridních osobních vozidel zvýšil na zmíněných 7,2 mil.
Zdaleka největším trhem s elektrickými vozidly zůstává Čína, kde se jich používá (podle IEA) 3,35 mil. Po ní následuje Evropa s 560 000 a Spojené státy se zhruba 330 000 loni prodanými osobními elektrickými vozy. Pro rok 2020 IEA očekává, že segment elektromobilů překoná automobilový průmysl jako celek, protože lze předpokládat, že prodej elektromobilů by mohl pokračovat obdobně jako loni, zatímco u globálního trhu s osobními automobily se očekává výrazný pokles (odhady hovoří o nejméně 15 %) v důsledku pandemie Covid-19.
Felix Richter