Volkswagen Amarok Canyon: Gentleman mezi pick-upy
Když chcete zapůsobit, pořídíte si pick-up, když sázíte na dobrodružství, sáhnete po modelu Amarok v provedení Canyon. Tak stručně by se dal charakterizovat stylový pick-up v medově oranžové metalíze s třílitrovým šestiválcem pod kapotou a světelnou rampou na střeše.
Pick-upy patřily vždy do americké kultury. Šlo o pracanty, na které se majitel mohl spolehnout. V současnosti jsou rozšířené i na evropském trhu. Středně velkými, tzv. kompaktními pick-upy, disponuje nejedna značka, přitom už nejde jen o pracovní nástroj, ale o vozidlo pro outdoorové dobrodružství či rodinného „buldoka“ v garáži.
A právě takový drobek se nám dostal na redakční test. Konkrétně Volkswagen Amarok 3,0 V6 Canyon. Jeho vzezření vyjadřuje temperament a nekompromisnost. Jde o všestranný automobil robustní konstrukce a atraktivního designu, jehož vzhled umocňují prahový trubkový rám a disky z lehké slitiny obuté do pneumatik 245/65R17. Tady bych se přikláněl k 18“ kolům, jelikož v mohutných blatnících lemovaných černým plastem se 17“ kola ztrácejí.
Místo klasického rámu korby, kterým jsou vybaveny různé modely Amaroku, disponuje edice Canyon velmi praktickou nástavbou hardtop s výklopnými bočními okny včetně zadního. Celkový design medově oranžové metalízy podtrhují černé kliky dveří, spodní části vnějších zrcátek nebo černé doplňky v předním nárazníku či střešní rám se světelnou rampou. Líbila se mi přední mohutná maska s vysoko položenými světlomety, které spojuje stříbrná mřížka chladiče s dominantním logem automobilky a nepřehlédnutelným označením V6.
Komfortní interiér
Posez řidiče i spolujezdce je komfortní a poskytuje výtečný výhled vpřed i na obě strany. Nastavení sedadel je logické, takže si řidič dokáže během chvilky najít tu nejlepší pozici za klasickým tříramenným volantem. Díky jeho širokému věnci se velmi dobře drží. Sedadla disponují perfektním bočním vedením, které pěkně obepíná tělo i při projíždění terénem. Spolujezdec má k dispozici široké madlo na A-sloupku, jež mu umožňuje nejen přidržování za jízdy, ale i při nastupování do vyšší kabiny. Líbilo se mi, že v prostorném interiéru není nouze o různé přihrádky a odkládací schránky, např. velké kapsy ve dveřích, přihrádka uprostřed palubovky s 12V zásuvkou či uzavíratelná před spolujezdcem, další v široké loketní opěrce nebo v obou předních sedadlech. Designéři si dali záležet na promyšlených detailech, jako je např. mohutný středový tunel s krátkou řadičkou automatické převodovky a řadou tlačítkových ovladačů (vyhřívaní sedadel, jízda ze svahu nebo pohon na všechna kola). Informační systém i tlačítka kolem displeje jsou totožná z osobních verzí automobilky, takže jsem si nepřipadal vůbec jako v pick-upu. Navíc je velmi oceňuji, protože usnadňují manipulaci za jízdy i na rozbité silnici.
Zadní lavice je dostatečně široká pro tři dospělé osoby. Při své výšce 174 cm jsem měl dostatek místa před koleny i nad hlavou. Na B-sloupcích jsou navíc k dispozici další madla k držení. Opěradlo zadní lavice je sklopné, jen pro jeho sklopení se musí zatáhnout látkové oka na obou stranách současně, což je pro jednoho trochu krkolomné.
Nákladový prostor
Zatmavená skla uzamykatelné nástavby hardtop umožňují převážet sportovní náčiní nebo i nářadí, aniž by bylo lehce dostupné případným lapkům. Ložná plocha je nejširší ve své třídě. Ve srovnání s jinými pick-upy má mezi podběhy 1222 mm, takže lze umístit europaletu i napříč. Celkový nákladový prostor má velikost 2,52 m2 a při nakládání kola jsem musel ocenit nízko položenou nakládací hranu. Největší přípustná hmotnost je 3080 kg a v případě potřeby lze využít tažné zařízení pro brzděný přívěs do hmotnosti až 3,5 tuny.
Dravec V6
Srdcem Amaroku je přeplňovaný vznětový šestiválec o zdvihovém objemu 2967 cm3, jehož nejvyšší výkon 150 kW dosahuje při 3000 ot./min Tento výkonný agregát, který nabízí vysokou hnací sílu už v nízkých otáčkách, je propojen s 8st. automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Řazení reaguje rychle, je hladké a bez zbytečných prodlev. Nejvyšší točivý moment 500 Nm posílaný přes permanentní pohon na všechna kola dosahuje motor už při nízkých otáčkách (v rozmezí 1250–2750 min-1).
V terénu se vůz cítí velmi dobře, dokáže zvládnout nejen prudké stoupání (nájezdový úhel je 28 st. a sjezdový 23,6 st.), ale i přebrodit se korytem potoka hlubokého 0,5 m.
Projev motoru při dálniční jízdě je hladký, využívá nízkých otáček, ale při větší akceleraci na plynový pedál je odezva okamžitá v podobě silného zátahu. Nezkoušel jsem plný výkon, ale udávaná maximální rychlost je 182 km/h. Milým překvapením bylo výtečné odhlučnění kabiny a kupodivu také spotřeba. Při kombinovaném provozu po týdenním testu se ukázala hodnota 8,7 l na 100 km.
Z Amaroku vyzařuje síla, která je kdykoliv k dispozici na všechna kola. Praktický interiér nabízí komfortní svezení, ale podrží posádku v bezpečí i v těžkém terénu. Devizou Amaroku je skvěle naladěný podvozek. Nerovnosti polních cest pohlcuje jako asfalt a v karoserii jsou rázy citelné jen velmi slabě. Zatáčky projíždí s jistotou, při jejich prudším přejíždění se mírně naklání. I když byla záď nezatížená, neodskakuje a věrně kopíruje zatáčení.