asseco Aimtec murr

Do vzduchu s vozidlem už za pár let?

„Z více než stovky projektů, jež se zabývají létajícími vozidly, je jich jen několik schopno vzlétnout s člověkem na palubě,“ říká Tomohiro Fukuzawa stojící za projektem SkyDrive.

 

Létající auto podporované Toyotou je označováno jako nejmenší elektrický stroj s vertikálním vzletem i přistáním, tzv. VTOL. Jednomístný 8rotorový stroj SkyDrive s označením SD-03 se v rámci srpnového testu vznesl do vzduchu i s pilotem, byť jen několik málo metrů nad zem a na pár minut (může létat pouze 5 až 10 minut při nízké rychlosti), ale dokázal, že je schopen reálně nést člověka. A to přesto, že oproti konkurenčním strojům s vertikálním vzletem i přistáním má SD-03 velmi malé rozměry – stroj je 2 m vysoký a na délku i na šířku má shodně 4 metry. Podle Tomohiro Fukuzawy je firma schopna svůj letoun dostat do reálného provozu už za tři roky, ale uznává, že klíčová bude hlavně otázka bezpečnosti. SD-03 může bezpečně létat, i když dojde k poruše motoru. Firma nyní čeká na schválení letů mimo testovací pole (do konce roku 2020), a do tří let plánuje dvoumístný stroj.

Létající auta nebo taxíky
V poslední době (2019–2020) se objevilo (kromě ambiciózních projektů, které však zatím představily jen futuristické modely či vizualizace) hned několik skutečně fungujících konceptů. Mezi nimi kromě již zmíněného SkyDrive např. tyto stroje, které se již reálně vznesly do vzduchu:

Lift Hexa – plně elektrické jednosměrné letecké taxi firmy Lift Aircraft je určené především na kratší vzdálenosti – 196 kg těžký stroj může přepravit cestujícího s hmotností 113 kg po dobu až 15 minut letu.



Seraph – britské 12rotorové elektrické létající taxi s andělským jménem pro přepravu cestujících a zboží o hmotnosti až 250 kg, vyvinuté firmou Vertical Aerospace, dosahuje letové rychlosti až 80 km/h. Stroj byl vytvořen k otestování nových technologií a systémů, které budou použity v připravovaném modelu VA-X1 pro cestující.



Elroy – létající auto firmy Astro má hmotnost 240 kg a je jen o málo větší než kompaktní vůz, takže se vejde do většiny garážových prostor. Se svými vysoce výkonnými elektromotory může toto elektricky poháněné vozidlo přepravovat dva cestující rychlostí 45 km/h (max. rychlost je až 70 km/h) po dobu 20–25 minut. Pozoruhodný je unikátní design s celokarbonovým trupem a prosklenou kabinou.



Boeing PAV – je osobní stroj eVTOL nové generace nebo aerotaxi vyvinuté pro městskou leteckou dopravu na vyžádání. Tento autonomní stroj s cestovní rychlostí 80 km/h je navržen jako vzdušná alternativa pro městskou dopravu s typickým dojezdem do 80 km.



CityAirbus – nástupce prvního modelu leteckého taxi společnosti Vahana je plně elektrické aerotaxi o hmotnosti 2,2 tuny vyráběné společností Airbus. Autonomní eVTOL s rychlostí 120 km/h a zhruba čtvrthodinovou letovou výdrží je poháněné čtyřmi sadami protiběžných vrtulí, které díky energii z baterií o výkonu 140 kW mohou zajistit tah 400 kg při užitečném zatížení až 250 kg.

Heaviside – elektřinou poháněný autonomní letoun firmy Kitty Hawk Aero dokáže podle výrobce překonat 88 km dlouhou vzdálenost za 15 minut při použití méně než poloviny energie automobilu.


Linec dává zelenou UAM
Na futuristickou budoucnost osobní letecké přepravy možná nebudeme muset čekat dlouho, a závidět ji exotickým destinacím, jako je Japonsko nebo Dubaj, kde se chystají spustit přepravu pasažérů autonomními drony už brzy. Mezi prvními ji možná zavedou naši jižní sousedé. Rakouský Linec by se tak mohl stát prvním evropským průkopníkem městské letecké mobility (Urban Air Mobility – UAM).
Na nedávné virtuální konferenci UAM představila čínská společnost EHang plány na projekt zkušebního provozu UAM s drony EHang 216 v rakouském Linci. Čínský výrobce autonomních leteckých vozidel včetně osobních přepravních dronů navázal loni strategická partnerství s rakouským leteckým výrobcem FACC (svým výrobním partnerem v Evropě) a LINZ AG, subjekty se zkušenostmi v městské hromadné dopravě a dobíjecí infrastruktuře. Výsledkem byla dohoda o spolupráci při rozvoji Lince jako pilotního města pro leteckou mobilitu.

Jedním z významných faktorů pro spuštění pilotního projektu bylo, že v Linci je k dispozici stabilní 5G infrastruktura zajišťující nezbytnou komunikaci a přesnost dat v reálném čase pro navigaci během letu a přistání. V městě bude stanovena vhodná testovací trasa přes neobydlené oblasti ke stanicím pro UAM – tzv. vertiportům. Výstavba je plánována na rok 2021, a na zkušební lety by mělo dojít již v blízké budoucnosti. V průběhu testovacího pilotního projektu budou studovány různé aspekty implementace UAM v městských oblastech. EHang bude spolu s demonstrací přepravy cestujících implementovat celý hodnotový řetězec nezbytný pro provoz UAM zahrnující i rezervační systémy, procesy nástupu na palubu a související servisní služby.
Koncept Urban Air Mobility má silnou podporu Evropské komise a leteckých autorit, jako jsou Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) a EuroControl.
Patří do něj drony pro přepravu např. lékařských potřeb nebo zboží. Ovšem přeprava osob je v něm až na nejvyšším stupni a tyto drony spadají do samostatné speciální kategorie, takže budou muset být testovány a certifikovány na přísné bezpečnostní parametry, což je v letectví poměrně dlouhý a drahý proces.

Jan Přikryl

 
Publikováno: 22. 10. 2020 | Počet zobrazení: 659 článek mě zaujal 175
Zaujal Vás tento článek?
Ano