asseco Aimtec murr

Obnovitelné zdroje energie v dopravě

Spalování fosilních paliv obecně vede ke dvěma hlavním okruhům problémů, a to k produkci emisí škodlivých látek a tzv. skleníkových plynů. Oba dva druhy emisí jsou generovány v důsledku charakteru spalování.

 

Spalování uhlovodíků je vždy z pohledu chemických reakcí nedokonalé a z uhlovodíkového materiálu nevznikají jen oxid uhličitý a voda, ale i škodlivé látky, jako jsou toxický oxid uhelnatý a nespálené uhlovodíky, a v důsledku přebytku dusíku v atmosféře a za podpory vysokých teplot spalování, i oxidy dusíku. Dále vždy u reálného spalování uhlovodíkových materiálů vznikají pevné částice uhlíku (jemné částice sazí), které bývají označovány zkratkou PM (particulate matter), s příslušným označením velikosti. Na tyto částice jsou často adsorpcí zachyceny další chemické látky, produkty nedokonalého spalování, jako jsou polyaromatické uhlovodíky PAU (PAH = polyaromatic hydrocarbons), a v důsledku již zmíněné přítomnosti přebytku dusíku ve vzduchu také nitrované polyaromatické uhlovodíky NPAU (NPAH = nitrated polyaromatic hydrocarbons).
Zatímco v oblasti emisí došlo v posledních desetiletích a stále dochází k razantní redukci škodlivých látek ve výfukových plynech, nelze žádným způsobem, mimo kvantitativní omezení dané absolutní spotřebou paliva na jednotku vzdálenosti a jednotku hmotnosti ve vztahu k jeho energetickému obsahu, omezit tvorbu klíčového skleníkového plynu – oxidu uhličitého. Tento plyn totiž vzniká při spalování jakékoliv uhlíkaté hmoty. Může být tedy spalování fosilních paliv, nejen v dopravě, zásadní pro často uvažované oteplování klimatu?
Nejen nad touto otázkou bychom se chtěli zamýšlet v příštích číslech Tribotechnických informací. Kromě klasických olejářských témat přineseme seriál článků na téma paliva a pohony v dopravě, ať už jsou klasické nebo alternativní. Zamyslíme se také nad podporou využívání energie z obnovitelných zdrojů v dopravě, která byla implementována do evropské legislativy směrnicí (EU) 2018/2001, jež nese označení RED II (Renewable Energy Directive). Nebudeme tendenčně vyzdvihovat ani zatracovat obnovitelné zdroje, ale ani klasická ropná paliva, protože obojí má v současnosti své opodstatnění. V našem seriálu se zkusíme zamyslet nad srovnáním konvenčních a alternativních zdrojů, bez komerčních zájmů, a proto snad objektivně. Nebudeme diskutovat pouze elektromobilitu a vývoj v oblasti motorových benzinů a motorových naft, ale především alternativní obnovitelná paliva, jako jsou syntetická paliva, pokročilá biopaliva, biometan, bio-LPG, zelený vodík a palivové články. Těšíme se také na setkání s vámi na konferenci PALIVA, MAZIVA a PROCESNÍ KAPALINY.

Ing. Petr Kříž, Česká strojnická společnost, předseda sekce Tribotechnika

 
Publikováno: 15. 12. 2020 | Počet zobrazení: 677 článek mě zaujal 180
Zaujal Vás tento článek?
Ano