rossleor asseco murr

O baterie z VUT mají zájem Norové

Lithium-sirné baterie, na jejichž úpravu si před dvěma roky podal evropský patent výzkumník Tomáš Kazda z FEKT VUT v Brně, by se mohly vyrábět v Norsku.

 
Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů, jaký je běžný u dnes dostupných akumulátorů, ovšem s vyšší kapacitou. Tu mají lithium-sirné baterie zhruba trojnásobnou než současné li-ion akumulátory, navíc nevyužívají kovy jako kobalt, nikl nebo kadmium, takže by jejich výroba byla méně závislá na těžbě. Baterie na principu lithium-síra tak mohou znamenat posun v oblasti elektromobility a budoucnost v uchovávání elektrické energie.
Na výzkumu se podílel i norský partner, který plánuje příští rok zahájit výstavbu továrny na baterie. Kromě klasických li-ion baterií chce norský výrobce postupně nabídnout i alternativu, proto bude projekt zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra. První část stavby má být hotová v roce 2024 a hlavním odběratelem mají být zejména evropské automobilky.
„Vzhledem k tomu, že v současné době jde více než 60 % vyrobených li-ion akumulátorů do oblasti automotive, a to nejen do elektromobilů, ale i do elektrických autobusů, či dokonce vlaků s bateriovým pohonem umožňujícím provoz v neelektrifikovaných úsecích, je hlavním potenciálním odběratelem jednoznačně doprava,“ uvádí Tomáš Kazda. Navíc by podle něj s touto baterií mohla přejít na elektrický pohon i vybraná letecká doprava.
 
Publikováno: 15. 12. 2020 | Počet zobrazení: 822 článek mě zaujal 212
Zaujal Vás tento článek?
Ano