asseco Aimtec murr

Subaru Forester e-Boxer-Větší, úspornější, bezpečnější

Subaru nyní patří mezi značky s nejmladší modelovou skladbou. Obměnu brzy završí nová generace Outbacku. Nové nebo faceliftované modely navíc doplňuje zcela nový hybridní pohon e-Boxer. Ten nyní najdeme v modelech Impreza, XV a v nové generaci Foresteru.

 

Subaru tedy v Evropě začíná s elektrifikací ve formě hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do e-Boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Akumulátor se nabíjí spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Tento systém pohonu přináší řadu benefitů. Hlavní výhodou je nízká cena, konstrukční jednoduchost a nízká pohotovostní hmotnost, která se podílí na skvělých jízdních vlastnostech foresteru. Tyto výhody plug-in hybridy nabídnout nedokážou. Subaru e-Boxer na druhou stranu není tak úsporný neboli ekologický jako plug-in hybridy. Tedy jen za předpokladu, že řidič akumulátory neustále dobíjí. Právě tato oblast se stává problematická, protože velká část majitelů plug-iny dobíjí jen v počátku, často pouze ze zvědavosti. Postupem času se chuť neustále strkat auto do zásuvky snižuje.
Naopak hlavní výhodou plug-in hybridu je jízda pouze na elektřinu, kdy nejvyšší rychlost bývá kolem 130 km/h a dojezd okolo 50 km. Při častějším dobíjení má nápadně nízkou spotřebu, hlavním handicapem je ale vysoká cena, která u automobilů SUV výrazně přesahuje milion korun.

Jak funguje?
Pohon ve Foresteru (stejně jako i v XV a Impreze) kombinuje tradiční zážehový dvoulitrový boxer (110 kW) s elektromotorem (12 kW) umístěným v bezstupňové samočinné převodovce Lineartronic. Zajímavostí je, že účinnost rekuperace nezávisí na otáčkách spalovacího motoru. K dobíjení akumulátoru tak dochází, i když je spalovací motor v klidu, protože elektromotor je součástí samočinné převodovky.
Forester také dokáže jet pouze na elektřinu. Výkon 118voltového akumulátoru je 13,5 kW, jmenovitá kapacita pak 4,8 Ah. S plně nabitým akumulátorem jsme „s lehkou nohou“ zvládli ujet čistě na elektřinu 1,5 km rychlostí do 40 km/h, při nízkém zatížení je to však i více.



Za kolik jezdí?
Automobilka tvrdí, že nový systém pohonu je řidičsky přívětivější a v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. To koneckonců potvrzují také výsledky našeho měření. Novému e-Boxeru jsme po městě naměřili 8,6 l/100 km, což je na shodném testovacím okruhu o 0,8 l/100 km méně, než u foresteru s klasickým pohonem.
To je na automobil s trvalým pohonem všech kol a samočinnou převodovkou solidní výsledek. Naopak, při jízdě po dálnici nebo okresní silnici je spotřeba defacto shodná. Dlouhodobá spotřeba tak klesla o 0,6 l/100 km.

Větší, lepší!
Forester páté generace je postaven na nové platformě SGP s vyšší tuhostí skeletu a větší karoserií, která kromě výšky narostla ve všech směrech. Je o 15 mm (4625 mm) delší, o 20 mm (1815 mm) širší a nabízí o znatelných 30 mm (2670 mm) delší rozvor.
Je zajímavé, že navzdory umístěnému akumulátoru hybridního systému se podařilo zvětšit i objem zavazadlového prostoru, i když pouze o 4 litry.
Větší karoserie nabízí také více vnitřního prostoru. Už tak nadprůměrná šířka se zvětšila o dalších 20 mm (162 mm v úrovni loktů) a prostor pro kolena narostl o 25 mm (71 mm mezi předním a zadním opěradlem při zcela posunutém předním sedadle), což odpovídá rozměrům Škody Kodiaq nebo Seatu Tarraco, které jsou v segmentu největší. Nastupování ulehčuje větší zadní vstup i otevírání dveří téměř do pravého úhlu.



Bezpečné!
Součástí standardní výbavy je bezpečnostní systém EyeSight, který pro fungování adaptivního tempomatu, nouzového brzdění, udržování jízdních pruhů, upozornění na zvýšenou únavu řidiče a další funkce využívá výhradně dvojici kamer pod čelním sklem, které sledují provoz jako lidské oči. Kamera umístěná na středu přístrojové desky zase permanentně sleduje řidiče a akusticky ho upozorní v případě, kdy zaznamená snížení pozornosti. Není tedy překvapením, že forester patří mezi nejbezpečnější SUV na trhu.
To potvrdily testy v Japonsku, kde Subaru Forester získalo historicky nejvyšší bodové hodnocení, tak i v Evropě a USA.

 
Publikováno: 21. 1. 2021 | Počet zobrazení: 544 článek mě zaujal 156
Zaujal Vás tento článek?
Ano