EU začala sledovat reálnou spotřebu aut
Od 1. ledna si EU bude moci nárokovat data o konkrétní spotřebě provozovaného vozidla, jejich sbírání musí výrobci umožnit na základě nových předpisů.
Řešení označované zkratkou OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring) stanovuje nutnost, aby hardwarový nebo softwarový prvek vozidla ukládal informace o spotřebě, ujeté vzdálenosti a také rychlosti jízdy během celé životnosti vozu. Ze starších vozů mají být zjištěné hodnoty pravidelně stahované v servisech či na STK a předávány dále. Data o spotřebě jsou pro vyhodnocovací účely evidována od 1. září 2020, a od 1. ledna 2021 k nim EU má přístup. Záměrem je poprvé souhrnně vyhodnotit získané informace v roce 2026, tedy 5 let po jejich prvotním získání s tím, že v případě zásadních odchylek od normovaných dat by mohla pro výrobce následovat sankce v řádu až tisíců Eur za každý prodaný vůz vykazující takovéto výrazné nesrovnalosti.
Na nenápadně zavedený rozsáhlý systém dohledu nad nově prodanými vozy upozornil německý magazín Focus, který zveřejnil i desetistránkovou zprávu tamního Bundestagu varujícího před jeho možnými dalekosáhlými dopady. Data z aut jsou dnes sbírána v anonymizované podobě, tedy bez vazby na konkrétního řidiče či majitele, ovšem ze zprávy vyplývá varování, že se to může snadno změnit a jednoduchou právní úpravou přejít např. v systém osobní daně za emitované CO2 apod.
Zajímavé je, že regulace EU se konkrétně týká sledování spotřeby benzinu, nafty a ethanolu, zahrnuje i elektřinu či její kombinaci s jiným typem paliva, ale pomíjí plynový pohon LPG a CNG.
Petr Přibyl