asseco Aimtec murr

Bezpečnější ovládací displej

Problém s proklikáváním ovládacích displejů v autech by mohla pomoci řešit novinka Mercedesu, která by se měla poprvé objevit ještě letos v elektrickém sedanu EQS.

 
Panel MBUX Hyperscreen je v podstatě futuristický obří displej zabírající celou palubní desku vozidla. Jde o výrazně inovovanou verzi již používaného infotainmentového systému MBUX, který automobilka představila před třemi lety na veletrhu CES, a jehož základ tvořila dvojice Full HD displejů, z nichž jen jeden byl dotykový.
Nový systém Hyperscreen je tvořen několika obrazovkami integrovanými do lesklého a po okrajích zakřiveného podsvíceného panelu o celkové šířce téměř 1,5 m (141 cm). Celá soustava displejů je krytá jedním velkým sklem Gorilla Glass. Pro případ nehody má panel přednastavené body rozlomení.
Hlavní 17,7" displej s UHD rozlišením 3088 x 1728 px umístěný před řidičem může zobrazovat mapu i ovladače klimatizace, dvě 12,3" obrazovky s rozlišením 2400 x 900 px umístěné ve střední části palubní desky a před spolujezdcem využívají technologii OLED, která díky dokonalému podání černé barvy dosažené možností úplného vypnutí pixelů nekontrastuje se zbytkem tmavého panelu. Středový přístrojový displej ukazuje např. rychlost, probíhající rekuperaci či další jízdní parametry, displej před spolujezdcem zobrazuje vlastnosti vozu a umožňuje také sledovat navigaci nebo filmy či ovládat přehrávání hudby.
Systém obsahuje i bezpečnostní pojistku v podobě hlídání a rozpoznávání pohledu řidiče – pokud detekuje, že by se řidič zadíval na displej s videem, jeho přehrávání automaticky zastaví, pokud ovšem vozidlo stojí, může řidič video klidně sledovat i na hlavním displeji. Hyperscreen mohou doplňovat dva další displeje pro cestující na zadních sedadlech.
Pod dotykovými obrazovkami pracuje 12 motorků pro haptickou odezvu na stisknutí. Celý systém Hyperscreen využívá 8jádrový procesor a 24 GB RAM paměti s přenosovou rychlostí 46,4 GB/s. Stejně jako u předchozí verze jde o adaptivní systém, schopný se učit a přizpůsobovat návykům řidiče – např. zapínat vyhřívání nebo aktivovat zvýšení světlé výšky při nájezdu do pozemních garáží podle údajů z GPS apod. Při tom využívá podpory umělé inteligence, která analyzuje řidičovo chování, aby mu usnadnila nastavování často používaných položek s cílem dosáhnout stavu „zero layer", tzn., bez nutnosti jakéhokoli zanořování do menu.
Hlavní předností displeje je, že všechny funkce jsou okamžitě dosažitelné bez nutnosti probírat se podsekcemi různých submenu, což je hlavní problém prakticky všech moderních vozů, protože to vyžaduje několik cenných sekund soustředění, během nichž může dojít k nehodně. To je také důvodem, proč je v autě zakázáno používat mobilní telefony (zatímco u infotainmentu to legislativcům zjevně nevadí). Jenže osvědčené řešení mechanických tlačítek, která lze ovládat „po paměti“, je technicky i výrobně náročnější i dražší, zatímco naprogramování ovládacích prvků na dotekovém displeji je rychlou a levnější záležitostí. To je důvod, proč výrobci preferují tento model, i přesto, že pro řidiče představuje riziko, před nímž ho varování jeho používání za jízdy neochrání.
Řešením by mohl být právě panel MBUX Hyperscreen – místo soustředění ovládacích prvků do sestavy komplikovaných menu a jejich procházení na malém displeji, je jejich snadná dostupnost na velkém displeji, kde je možné rozmístit vše v pohodlném dosahu řidiče na první klepnutí.
Při troše cviku získá řidič intuitivní ovládání podobně jako tomu bylo u klasických tlačítek, přičemž zmíněné výhody elektronického řešení zůstávají pro výrobce zachovány, ale riziko pro potřebnou koncentraci řidiče, byť jde stále o displejové ovládání, je nižší.
 
Publikováno: 23. 3. 2021 | Počet zobrazení: 529 článek mě zaujal 143
Zaujal Vás tento článek?
Ano