Užitkové vozy zvládají „koronu“ lépe, než se čekalo
Uplynulý rok určitě nebude patřit k obdobím, na které by automobilky vzpomínaly s nadšením. Kombinace koronavirové pandemie a stále se zpřísňující emisní legislativy jsou zatěžkávací zkouškou na hranici jejich možností (a pro některé i za ní). Ale ne všechny segmenty utrpěly stejnou měrou, jak konstatuje Jakub Šebesta, ředitel značky Volkswagen Užitkové vozy.
Jak se vede užitkovým vozům v současné složité době covidové?
Nakonec to vlastně není až tak špatné, jak to vypadalo, vezmeme-li v potaz dopady pandemie v komplexním slova smyslu. Nejde jen o snížení poptávky, zásadní jsou i zavřené showroomy (servisy naštěstí běží), omezená výroba kvůli hygienickým opatřením nebo výpadky subdodávek. Pokles trhu o nějakých 20 % je samozřejmě zásadním výkyvem, ale ve srovnání s jinými odvětvími jde pořád o relativně malý problém.
U osobních vozů registrovaly statistiky obecně nižší prodeje kvůli pandemii a kvůli evropské legislativě zaznamenali prodejci často přesun zájmu k ojetým vozům nezatíženým novými předpisy a vyšší cenou v důsledku nových pravidel, jak je tomu ve vaší branži?
V minulém roce jsem v médiích zaznamenal názor, že cena nových vozů napříč značkami půjde dolů. Možná až na pár starších skladových vozů to bohužel není pravda. Technické nároky na plnění stále přísnějších norem stoupají, náklady na vývoj a výrobu tedy také. A cena ojetých vozů stoupá logicky ruku v ruce s cenou nových vozů. O nějakém zásadním přechodu k ojetým vozům nemůže být řeč. Navíc naši zákazníci jsou nadprůměrně loajální, jsou s našimi vozy zkrátka spokojeni, nechávají si je delší dobu a ojetin VW je tak trvalý nedostatek.
Využívají zákazníci při pořizování nových užitkových vozů více virtuální nástroje, jako např. konfigurátor, než dříve, nebo je pro ně stále důležitý osobní kontakt a konzultace s prodejcem?
Bez konzultace s odborníkem se nákup užitkového vozu neobejde. Možnosti, které nabízíme, jsou velmi široké, jedná se skutečně o komplexní záležitost, zejména u vozů určených k další přestavbě. Dalším segmentem, kde je konzultace zásadní, jsou naše oblíbené obytné Californie. Doporučuji ale s kvalifikovaným prodejcem probrat i konfiguraci „obyčejného“ Multivanu – proč nevyužít všeho, co daný model nabízí.
Projevila se averze EU vůči dieselům, které tvoří podstatnou část motorizace právě v segmentu užitkových vozidel, v zájmu zákazníků o ně?
Neprojevila. V současnosti přecházíme na další generaci dieselových motorů, kde se podařilo snížit emise NOx o více než 50 %. Současně mají tyto nové jednotky výrazně nižší spotřebu, u nejsilnější motorizace dokonce i vyšší výkon. Za takové výsledky před našimi vývojáři smekám.
Transformace koncernu na elektrifikaci svého portfolia, podobně jako u jiných výrobců, s sebou nese nové požadavky také na prodejce, jak se na tento trend připravuje vaše prodejní a servisní síť a co to pro ni bude znamenat?
Aktuálně je naším jediným elektromobilem e-Crafter. Nicméně naše síť je již teď připravena, protože na dveře pomalu klepou hybridní verze Caddy a T7 a plně elektrický I.D.Buzz.
Které modely „bodují“ u českých zákazníků jako nejúspěšnější a jaké parametry jsou pro ně rozhodující? Jde stále o stejné faktory nebo se preference mění?
Měřeno meziročním nárůstem v počtu zákaznických objednávek bodují jednoznačně kempovací Californie. Grand Californii na podvozku Craftera si loni objednalo o 63 % zákazníků více než v roce 2019. U Califonie na podvozku T6.1 jsme zaznamenali těžko uvěřitelný nárůst 328 %. A co rozhoduje? Naši zákazníci chtějí prostě to nejlepší auto v segmentu, ať už se jedná o technologie, bezpečnost, komfort nebo spolehlivost. Nemají ani problém si za prémiovou značku připlatit, protože vnímají, že přidaná hodnota převyšuje rozdíl v ceně oproti konkurenci. Navíc se tato investice podruhé vrátí při následném prodeji – zůstatkové hodnoty se drží na velmi vysoké úrovni i kvůli nedostatku ojetin, jak už bylo řečeno.
Užitkové vozy už nabízejí řadu funkcí a prvků, které byly dříve výsadou osobních vozů, takže řidiči mohou získat srovnatelný luxus i v kabinách vozů určených primárně pro pracovní účely. Je větší zájem o spartánsky vybavené levnější vozy nebo jejich provedení s lepší výbavou?
Naše vozy jsou slušně vybaveny už v sérii a velkou výhodou jsou široké možnosti si každé auto vyšperkovat k obrazu svému. V poslední době navíc nabízíme mnoho asistenčních systémů, které výrazně zvyšují právě komfort a bezpečnost. Rozdílné firmy mají rozdílné nároky a požadavky. Záleží také, zda se bavíme o skříňovém voze, rodinném MPV, obytném voze nebo pick-upu. Když jsme přišli o čtyřválcový motor v Amaroku, báli jsme se, že půjdeme dolů s objemem prodeje. Pak přišly šestiválce, které oslovily trochu jinou klientelu a Amaroků se nakonec prodalo ještě více. Přestože nabízíme Multivan již od zhruba jednoho milionu korun, nejvíc se prodává verze s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a 200koňovým motorem. U právě nastupující páté generace Caddy jsme sami zvědavi, jestli více zaboduje základní Caddy, vyšší verze Caddy Life nebo plně vybavený Caddy Style.