asseco Aimtec murr

Ofenzíva elektrických dodávek skupiny PSA

Zdvižený prst Evropské unie apeluje na elektrifikaci vozového portfolia všech automobilek. Skupina PSA není výjimkou, k malým elektrickým hatchbackům, crossoverům a SUV přibyly středně velké dodávky v osobní i užitkové verzi.

 

Počátkem dubna zorganizovalo české zastoupení značek Peugeot, Citroën a Opel dvoudenní testování elektrických dodávek pro novináře. Musím vyzdvihnout perfektně zorganizovanou akci v rámci vládních nařízení ke koronavirové pandemii. Novináři přicházeli dle předem určeného harmonogramu na konkrétní hodinu a model. Po každé zhruba půlhodinové jízdě bylo vozidlo ošetřeno antibakteriálními přípravky pro dalšího registrovaného novináře.

Nabídka e-modelů pro český trh
Každá značka přichází se dvěma elektrickými modely středně velkých dodávek v osobní a užitkové verzi označených příponou e nebo v případě Citroënu ë. Peugeot obohatil své portfolio o e-Traveller a e-Expert, Citroën má nyní v nabídce ë-SpaceTourer a ë-Jumpy, a Opel přichází s modely Zafira-e Life a Vivaro-e.
Všech šest nových elektromobilů je postaveno na stejné modulární platformě EMP2 skupiny PSA, tudíž jde o technicky shodné automobily. Vizuálně se moc od spalovacích verzí neliší, rozpoznat se dají například víkem zakrývajícím nabíjecí konektor na levém předním blatníku, upravenou mřížkou mezi předními světlomety a vlastním označením vozu s příponou e/ë. Všechny představené elektrické modely pohání elektromotor o shodném výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm. Maximální rychlost je omezena na 130 km/h. A obdobně jako u spalovacích verzí nabízejí elektrické dodávky vysokou variabilitu.
Po usednutí do kterékoliv z verzí je patrné, že jde o tři sourozence s rozdílnými jmény a některými odlišnými prvky karoserie, interiér je však téměř shodný.

Peugeot e-Traveller
Peugeot k rozpoznání elektrických verzí použil svého lvíčka v dichroickém provedení, který mění barvu v závislosti na úhlu pohledu. Nový e-Traveller v elegantním stylu je k dispozici v různých konfiguracích pro přepravu osob firemních i soukromých zákazníků. Jeho výhodou je např. přístup do center měst, kde platí ekologická omezení.
Umístěním baterií pod podlahou interiéru se zvýšila tuhost a optimální rozložení hmotnosti přináší větší stabilitu vozu. Navíc byla zachována 1000kg povolená hmotnost přívěsu. Novinka je k dispozici ve dvou modelových řadách: Traveller Family pro osobní přepravu a Traveller Business pro přepravu osob např. pro hotely, letiště apod., disponuje 5-9 místy a vyšší verze s označením Business VIP má 6-7 míst uspořádaných ve stylu obývacího pokoje. Řada Traveller Family poskytuje ve verzích Active a Allure 5-8 míst s různorodou konfigurací posuvných a vyjímatelných sedadel pro rozmanité potřeby.
V interiéru došlo k přepracování středové konzoly s centrálním dotykovým displejem, který je vyveden ve specifické grafice s 3D navigací zahrnující informace o dostupných nabíjecích stanicích dosažitelných na základě zbývajícího dojezdu a zobrazuje specifické informace pro elektrické vozy, jako je např. tok energie v reálném čase, statistika spotřeby elektřiny, dojezd apod. Nový je kolébkový ovladač automatické převodovky s režimem B pro regenerativní brzdění, volič jízdního režimu (Eco – 60 kW / 180 Nm, Normal – 80 kW / 210 Nm a Power – 100 kW / 260 Nm) a také elektrická parkovací brzda. Analogový přístrojový panel informuje změnami barevné matrice o stavu elektrického pohonu. Došlo však k úpravě převodovky, která je kratší, aby lépe vyhovovala potřebám zátěže.
e-Traveller nabízí dva různé dojezdy. Kapacita li-ion baterií je v závislosti na potřebách 50 kWh s 18 moduly a 75 kWh s 27 moduly. Jednotlivé moduly se dají při ztrátě kapacity vyměnit. Verze L1, L2 a L3 s baterií o kapacitě 50 kWh umožňují dle WLTP dojezd až 230 km, verze L2 a L3 s baterií o kapacitě 75 kWh umožňují dojezd až 330 km. Tepelná regulace baterie je spojená s chladicím okruhem kabiny, čímž je umožněno rychlejší dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost bateriových modulů.

Citroën ë-SpaceTourer
Kompaktní dodávka ë-SpaceTourer, která se vizuálně odlišuje monogramem „ë“ na pravé straně mřížky chladiče a na výklopných zadních dveřích, nabízí výkonově stejné baterie jako e-Traveller včetně dojezdových vzdáleností, tj. 50 kWh / 230 km nebo 75 kWh / 330 km. Záruka na baterii je 8 let nebo 160 000 km na 70 % kapacity.
Rozlišení verzí se třemi délkami je v případě Citroënu značeno jako XS – 460 cm, M – 495 cm a XL – 530 cm. V nabídce je také stejná možnost uspořádání interiéru pro až 9 osob.
Všechny modely se velmi snadno nabíjí, počínaje domácí zásuvkou, zrychleně přes zařízení typu Wallbox nebo superrychle ve veřejné dobíjecí stanici. Při plánování tras jsou k dispozici služby s připojením na internet.
Řízení vozu je příjemné, pohodlné a nijak si nezadá s verzí se spalovacím motorem. Elektromotor umožňuje plynulé řízení bez řazení rychlostí, s okamžitě dostupným točivým momentem. Díky optimalizovaným rozměrům (délka: 460 až 530 cm / šířka: 192 cm / výška: 190 cm) je ë-SpaceTourer ve spojení s elektrohydraulickým řízením mrštný a snadno přizpůsobitelný.
K dispozici je ve čtyřech verzích. Pro soukromé klienty pod označením Feel ve 3 délkách a Shine ve verzi M a XL s 8, 7 nebo 5 místy (5 míst za příplatek). Pro firemní zákazníky je verze Business ve 3 délkách s 5 až 9 místy (např. jako hotelové minibusy) a Business Lounge ve 2 délkách M a XL v šesti nebo sedmimístné verzi (7 míst za příplatek).

Opel Zafira-e Life
Elektrická Zafira-e Life je nabízena ve dvou délkách (střední M a dlouhé L) s až devíti sedadly. Stejně jako u výše popsaných sesterských modelů jsou k dispozici dvě verze baterií a dva dojezdy (dle WLTP) 230 a 330 km včetně sofistikovaného systému rekuperačního brzdění.
Trakční baterie pod podlahou neomezují vnitřní prostor vozu a díky nízkému těžišti jsou velmi pozitivně ovlivněny jízdní vlastnosti. Možnosti nabíjení jsou stejně široké jako u ostatních nových modelů. Při nabíjení na veřejné DC nabíječky 100 kW trvá nabití 50kWh baterie na 80 % kapacity jen 30 minut, u větší baterie (75 kWh) asi 45 minut.
Pro usnadnění užívání má Opel k dispozici aplikace OpelConnect a myOpel, díky nimž lze pomocí mobilního telefonu např. zkontrolovat stav nabití baterie nebo naprogramovat začátek nabíjení popř. vychlazení vozu klimatizací před vyjetím.
V ČR Opel nabízí Zafiru-e Life ve dvou délkách: M – 4956 mm a L – 5306 mm, přičemž rozvor obou verzí je shodných 3275 mm. Zafira-e Life, stejně jako její sourozenci, nabízí bohatou škálu asistenčních systémů, které zvyšují komfort a bezpečnost jízdy.

Užitkové varianty
Elektrické modely e-Expert, ë-Jumpy a Vivaro-e budou k dispozici jako furgon, polokombi nebo plošina s kabinou. Podle typu baterie bude nosnost jedna tuna, u baterie 50 kWh bude možné získat i variantu s nosností až 1275 kg.
Vzhledem k umístění baterií v podlaze se objem nákladového prostoru elektrických  furgonů nezměnil: krátká varianta nabídne 4,6 m3 nákladu, delší 5,3 m3 a nejdelší 6,1 m3. Za užitkové varianty lze rovněž zapřáhnout přívěs o hmotnosti jedné tuny.

 
Publikováno: 26. 5. 2021 | Počet zobrazení: 541 článek mě zaujal 143
Zaujal Vás tento článek?
Ano