asseco Aimtec murr

Vzhůru do hlubin!

Letos 3. března sestoupila dvoumístná ponorka do Challenger Deep, nejhlubší části Mariánského příkopu, téměř 11 km pod hladinou Tichého oceánu, kam se dosud podívalo méně lidí než do kosmu – pouhé dvě desítky.

 

Během téměř půldenního ponoru strávili kromě cesty dolů a zpět britský dobrodruh Richard Garriott (první člověk, který navštívil severní i jižní pól a vesmír na orbitu naší planety) a Victor Vescovo, podmořský průzkumník, majitel a hlavní pilot unikátní ponorky, čtyři a čtvrt hodiny na dně Challenger Deep. Podél zvlněného a bahnitého mořského dna urazili 4 km, přičemž objevili a přivezli mj. i dosud neznámý druh korýšů. K rekordní cestě jim posloužila nová ponorka nesoucí symbolický název Limiting Factor.

Stvořena pro extrémní podmínky
Plavidlo Limiting Factor patřící do kategorie hlubokomořských ponorek (DSV – Deep Submergence Vehicle), je navrženo a certifikováno pro rozsáhlé opakované ponory do plné hloubky oceánu (Full Ocean Depth – FOD, 11 km). To z ní činí jediné plavidlo s posádkou schopné dosáhnout jakékoli místo v oceánech pokrývajících naši planetu a navštěvovat tzv. hadalovou zónu (také známá jako hadopelagická zóna, pojmenovaná po říši, kterou ovládá Hádes, v řecké mytologii bůh podsvětí), nejhlubší oblast oceánu asi 6000 až 11 000 m pod hladinou ležící v tzv. oceánských příkopech.
Victor Vescovo zahájil spolupráci na návrhu a sestrojení pilotované ponorky dimenzované na plnou hloubku oceánu (FOD) s floridským výrobcem podmořských plavidel Triton Submarines před třemi roky. Speciální design a zvýšené bezpečnostní požadavky vyžadovaly najít řešení nad rámec standardních pravidel a Vescovo se musel rozhodnout, zda Limiting Factor bude řešen pro experimentální nebo komerčně certifikovaný ponor. Vybral si druhou variantu mj. i proto, že komerční certifikace umožňuje pozvání vědců a dalších lidí k ponorům. Tak je Limiting Factor certifikována DNV-GL jako jediná ponorka na světě pro „neomezenou hloubku“.
Jádrem ponorky, jejíž oficiální označení je Triton 36000/2, je sférický tlakový trup o průměru 1,5 m vyrobený z 90 mm silného titanu. Je schopný vydržet extrémní tlak – tisícinásobně větší než na hladině moře. Bezešvá konstrukce s rámem, který může absorbovat smrštění způsobené tlakem, odolá tlaku 1127 bar. K vyrovnání váhy mohutného trupu, konstrukce rámu a vybavení bylo zapotřebí velké množství syntaktické pěny umožňující dát plavidlu efektivní tvar a zároveň poskytnout dostatečný vztlak v plné oceánské hloubce. Systém ocelového předřadníku zajišťuje, že plavidlo je dostatečně těžké na to, aby se mohlo potápět, a po uvolnění předřadníku dostatečně lehké pro bezpečný návrat na hladinu. Do sestavy jsou integrovány ještě další odhoditelné systémy, které zajišťují další vztlak a v případě nouze zbavují plavidlo jakéhokoli případného zachycení.
Jde o stabilní, ale vysoce ovladatelnou platformu s řadou kamer s vysokým rozlišením a výkonnými LED světly. Speciální design tří výřezů s okny poskytuje dvoučlenné posádce jasný a širokoúhlý výhled.
Ponorku doprovázejí i podpůrné systémy a hladinové plavidlo – mateřská loď DSSV (Deep Submersible Support Vessel) Pressure Drop. Systém pro průzkum hadalové zóny zahrnuje tři přistávací platformy schopné dosáhnout plné oceánské hloubky, které mohou podporovat Triton 36000/2 a provádět další vědecké úkoly. V navigaci pomáhají ponorce akustické modemy, které umožňují vědcům komunikovat s přistávacími moduly. K dalšímu vybavení patří videokamery a časosběrné kamery, „bio box“ pro vzorky, senzory vodivosti, teploty, hloubky a řada dalších vědeckých přístrojů. Na mateřské lodi je i nejpokročilejší batymetrický sonar, jaký kdy byl na plavidle nainstalován – vícepaprskový Kongsberg-SIMRAD EM-124 umožňuje přesné a rychlé topografické mapování oceánského dna ve vysokém rozlišení v plné hloubce.

Komplexní testy pro maximální bezpečnost
Konstrukce Limiting Factor byla testována podle pravidel DNV GL pro podvodní technologii, která specifikují hlavní konstrukční a zkušební požadavky, přičemž v mnoha případech byly provedeny další, podrobnější analýzy a rozsah zkoušek byl rozšířen, aby zahrnoval jakýkoli předvídatelný zatěžovací stav po dobu životnosti tohoto ponorného plavidla.
Hlavní inspekční inženýr pro tlakovou a podvodní technologii DNV GL Jonathan Struwe, odpovědný za klasifikaci ponorky, uvedl, že omezená dostupnost systémů a komponent na trhu, které jsou vhodné pro toto extrémní prostředí, byla skutečnou výzvou. A i když byly komponenty certifikovány pro plnou hloubku oceánu, musely podstoupit komplexní testovací program, aby vyhověly bezpečnostní koncepci. Rovněž zařízení schopná pojmout rozsáhlé programy takovýchto extrémních tlakových zkoušek jsou však omezená, a proto se Triton Submarines rozhodla postavit své vlastní tlakové zkušební komory pro pracovní tlak 1400 bar.
„Projekt Five Deeps Expedition musel dodržet velmi přísný časový plán, který zohledňoval sezónní povětrnostní podmínky na potápěčských lokalitách v každém z pěti oceánů, kdy bylo potřeba sestavit, otestovat a upravit složité komponenty integrované do dedikovaného spouštěcího a záchranného systému na palubě mateřské lodi během několika měsíců,“ zdůrazňuje Patrick Lahey, prezident společnosti Triton Submarines.

Nové rekordy v hloubkovém potápění
Kompletní ponorku bylo nutné sestavit a otestovat co nejdříve, aby nedošlo ke ztrátě celého roku před zahájením expedic projektu Five Deeps. Na námořní zkoušky byla připravena na konci srpna 2018 a po provedení některých úprav byl úspěšně proveden první ponor do jedné z pěti hlubin v Portorickém příkopu, kde byl ověřen systém zátěže pro hloubky na ponoru do 8376 m. Následovaly další ponory v Atlantiku, v Jižním oceánu severně od Antarktidy a v Jávském příkopu v Indickém oceánu. Na jaře 2019 vytvořil Limiting Factor nový rekord v nejhlubším sestupu s posádkou, kdy ponorka pilotovaná sólo Victorem Vescovem dosáhla hloubky 10 925 m (± 4 m) v Challenger Deep v Mariánském příkopu. O pět dní později provedli Patrick Lahey a Jonathan Struwe nejhlubší pokusy o ponory v kombinaci se záchrannou operací bezpilotního vědeckého pomocného robota, který doprovázel rekordní ponor a uvízl na mořském dně. Expedice Five Deeps se dostala i do příkopu Tonga v jižním Pacifiku, který je téměř stejně hluboký jako Mariánský příkop a do Molloy Deep v Severním ledovém oceánu. Cestou navštívila i vrak RMS Titanic.
A mimochodem – pokud byste zatoužili vyzkoušet si takovýto skutečně hlubokomořský ponor na vlastní kůži, je to překvapivě i možné – tedy, pokud máte zrovna nepotřebných čtvrt milionu dolarů, což je cena, za níž je mezi 20. a 31. červencem letošního roku tato šance nabízena (cena se rozumí za osobu na jeden ponor, samozřejmě).

Josef Vališka
Foto: DNV-GL, Action Aviation

 
Publikováno: 18. 6. 2021 | Počet zobrazení: 976 článek mě zaujal 167
Zaujal Vás tento článek?
Ano