rossleor asseco murr

První nákladní vodíková loď

Poté, co se vodíkový pohon dostal do automobilů, chystá se expandovat i do vodní dopravy, kde by mohl nahradit dieselové motory, produkující značné množství emisí.

 
V současné době již na vodík pluje experimentální loď s názvem Energy Observer a k průkopníkům vodíkového pohonu se nyní přidá i plavidlo francouzské společnosti Compagnie Fluvial de Transport (CFT), které se má stát vůbec první komerční nákladní lodí, o jejíž pohon se bude starat čistě jen vodíkový agregát.
Plavidlo vzniká v rámci inovačního projektu Flagships podporovaném i EU (v roce 2018 získal 5 mil. eur z Unijního programu pro výzkum a inovace Horizont 2020) a do provozu by mělo být uvedeno již letos. Na projektu se podílí konsorcium 11 evropských firem a institucí, nyní připravují tři vodíkové lodě ve Francii a Norsku. První z nich, s nainstalovaným systémem na výrobu vodíkové energie, má být dodána v září 2021. Systém výroby energie bude dodáván společností ABB Marine & Ports, s palivovými články firmy Ballard. Nové vodíkové plavidlo, které bude pohánět stlačený vodík vyrobený elektrolýzou, bude po vodě přepravovat paletové a kontejnerové zásilky nejrůznějšího zboží po Seině.
 
Publikováno: 21. 6. 2021 | Počet zobrazení: 999 článek mě zaujal 209
Zaujal Vás tento článek?
Ano