rossleor asseco murr

Nové kormidlo zlepší možnosti lodí

Více než čtyři pětiny celosvětového obchodu se zbožím se přepravuje po moři a neefektivní provoz přístavů má velmi přímý dopad na globální ekonomiku i jednotlivé země.

 

Během pandemie jsme pocítili zpoždění přístavů způsobující nedostatek základního zboží i vyšší ceny. Z dlouhodobého hlediska mohou takováto ztrátová místa znamenat pomalejší ekonomický růst, vyšší náklady pro dovozce i exportéry a dokonce vést k menší zaměstnanosti.
Technickou novinkou, která by se mohla stát revolučním faktorem v rozvoji námořní dopravy, je ekologičtější a efektivnější bránové kormidlo navržené na univerzitě Strathclyde. Na rozdíl od tradičního kormidla, které je umístěno za lodními šrouby, je bránové kormidlo specifický systém ve tvaru písmene U, s dvojicí samostatných kormidel umístěných kolem lodního šroubu. Ve výsledku působí tento systém jako tryska a vytváří další tah. Obě kormidla lze ovládat nezávisle, aby bylo zajištěno lepší řízení a plavidlu pomohlo např. při dokování pohybovat se do strany (tzv. krabování).
Velkou výhodou tohoto systému je vysoká manévrovatelnost v pobřežních a přístavních oblastech a efektivnější navigace ve vlnách oceánských operací. Lze jej snadno instalovat na nově postavené lodě, ale také jím dovybavit již provozovaná plavidla. Snadná je i integrace s dalšími technologiemi pro úsporu paliva a snižování emisí. Koncept už získal licenci největšího světového výrobce lodních pohonů, společnosti Wartsila.
V počátečních testech vykázalo kormidlo kromě očekávané zlepšené manévrovatelnosti i pozoruhodný potenciál 15% úspory paliva v klidných vodách. Na rozbouřeném moři to může být až 30 %. Je také tišší než tradiční kormidelní systém, snižuje brázdu trupu a může pomoci chránit lodní šroub před poškozením, např. v arktickém prostředí.

Petr Kostolník
Foto: University of Strathclyde

 
Publikováno: 23. 7. 2021 | Počet zobrazení: 593 článek mě zaujal 128
Zaujal Vás tento článek?
Ano