asseco Aimtec murr

Evropa zkoumá další drážní technologii

Zatímco se ČR připravuje na první několikakilometrové úseky vysokorychlostních tratí v roce 2025 (jejichž realizace však není kvůli protestům dotčených obcí jistá), v Itálii a Polsku by tou dobou už mohla jezdit ještě rychlejší technologie: magrail.

 

Rete Ferroviaria Italiana (RFI) ze skupiny Ferovie dello Stato Italiane, zajišťující správu italské státní železniční infrastruktury a polsko-švýcarská společnost Nevomo, vyvíjející technologii magrail na bázi magnetické levitace a pohonu lineárním motorem, podepsaly memorandum s cílem potvrdit technickou a ekonomickou proveditelnost zavedení této technologie na stávající železniční infrastruktuře.
Spolupráce umožní výměnu dat a analýzu italské železniční sítě pro výběr optimálních tratí při zavádění a integraci technologie magrail do stávajícího železničního systému, a také ucházet se o evropské fondy k financování přípravy pilotního projektu na testovacím zařízení RFI v boloňském San Donatu. Půjde o závěrečnou fázi zkoušek pro certifikační a homologační procesy nezbytné ke komerčnímu zavedení technologie.
Společnost Nevomo se zaměřuje na vývoj klíčových komponent hyperloopu, jako jsou pohonné, levitační a řídicí subsystémy, které mohou být také implementovány do unikátní technologie magrail. Jde o řešení, které umožňuje použití magnetické levitace v rámci stávající železniční infrastruktury a postupný přístup k hyperloopu. První testy firma dokončila na středně velké trati se zaměřením na výkon lineárního motoru a letos plánuje zahájit v Polsku testy v plném rozsahu. S rekonstrukcí první testovací trati v měřítku 1:1 začíná už v letních měsících.
Technologie magrail, která je ve fázi vývoje, je nástavbou stávajících železničních koridorů, do nichž bude plně integrována a mohla by se stát novým vysokorychlostním způsobem přepravy. Její výhodou podle studií je, že může nabídnout zlepšení efektivity vysokorychlostní přepravy na evropském železničním trhu s navýšením rychlosti až o 75 %. Vozidla se budou moci pohybovat rychlostí až 550 km/h, aniž by bylo nutné budovat novou nákladnou infrastrukturu.
Magrail přinese inovativní formu pohonu pomocí lineárního motoru a nové rozhraní mezi navrženými vozidly a infrastrukturou, která funguje na bázi magnetické levitace eliminující tření. Technicky by měla umožnit společné fungování konvenční železniční kolejové přepravy a rychlejších, levitujících vozidel na stejné trati. Tato vozidla pak budou jezdit výrazně rychleji, a to až trojnásobně v porovnání s konvenčním typem přepravy na stejné trase. To by umožnilo nejmodernější dopravní prostředek realizovat jako dovybavení stávajících železničních tratí, bez nutnosti obrovských investic do výstavby nových dopravních koridorů.

Kasia Foljanty
Foto: Nevomo

 
Publikováno: 23. 7. 2021 | Počet zobrazení: 503 článek mě zaujal 122
Zaujal Vás tento článek?
Ano