asseco Aimtec murr

Zabrání chytré senzory neštěstím na kolejích?

Nenápadný senzor na kolejnici zachycující jakékoliv vibrace a vzruchy odešle signál umělé inteligenci, která z něj vyhodnotí potenciální riziko. Takový recept by mohl pomoci podle odborníků z FSI VUT zvýšit bezpečnosti na železnici.

 

Po nedávném železničním neštěstí na Tchaj-wanu, při němž přišlo o život přes pět desítek lidí a na dvě stovky utrpělo zranění, se bezpečnost pro tamní úřady stala prioritou. Souprava tvořená osmi vagony vykolejila po nárazu do nákladního vozidla, které se zřítilo na trať ze silnice nad kolejemi. Šlo o nejhorší železniční neštěstí v historii ostrova.
Podobným tragédiím by mohly pomoci předcházet chytré technologie, na kterých pracují odborníci ze strojní fakulty VUT v Brně. Na výzkumu spolupracují s tuzemskými a tchajwanskými partnery. Původně šlo o chytrou technologii, kterou vyvíjeli pro aplikace prediktivní údržby, aby se na změny v kolejišti přišlo dříve, než bude viditelné nějaké poškození.
Podle výzkumníků z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky FSI VUT, by se na koleje nalepil senzor, který by díky elektronice a připojení k IoT posílal všechny zachycené signály o dění na trati do cloudového úložiště, odkud by byly zpracovávány umělou inteligencí (AI). Pokud by se výstupy napojily na drážní systémy, mohl by tento systém sloužit jako včasné varování, a tak předcházel podobným nehodám.
Protože je ale Tchaj-wan také seizmicky aktivní, chtějí vědci využít tyto chytré měřicí body pro včasné varování v kombinaci s kamerovými systémy. První testy českých výzkumníků ukazují, že technologie funguje. Senzor zachytí jakýkoliv vzruch, třeba jen když se na kolejnici poklepe kamenem. Pokud dojde k nenadálé situaci, např. na kolej spadne sesuv půdy či kamení, dojde k zemětřesení, prasknutí koleje, nebo na ni najede automobil, jsou schopni tuto událost zachytit a vyhodnotit na serveru. Dosah senzoru je zhruba 20 až 25 metrů.

Josef Vališka
Foto: Jan Prokopius/VUT

 
Publikováno: 23. 7. 2021 | Počet zobrazení: 919 článek mě zaujal 172
Zaujal Vás tento článek?
Ano