asseco Aimtec murr

Mazda CX-30 – svižný praktik

Crossovery z produkce Mazdy vypadají skvěle a také skvěle jezdí. Model CX-30, který zaujal místo mezi kompaktním modelem CX-3 a větším CX-5, disponuje převratnou technologií e-Skyactiv X.

 

Na redakční test jsme měli k dispozici crossover CX-30, e-SKYACTIV X, s 6st. automatickou převodovkou, který zářil červeným lakem. Vůz s inovovanou mild hybridní technologií dosahoval maxima výkonu 137 kW při 6000 ot/min a točivý moment 240 Nm při 4000 ot/min.
Mazda vytvořila tento model tak, aby zaujal krásnými křivkami kupé, přitom se svalnatými blatníky lemovanými černým plastem. Designově čisté linie karoserie jsou velmi důstojné s dominancí přední masky a úzkými LED světlomety vybíhajícími do stran. Záď působí jednoduše, ale o to je hezčí. Zdobí ji pouze dvě opravdové koncovky výfuku a po stranách umístěná loga – označení modelu (CX-30) a technologie (e-Skyactiv X).
Když automobilka před časem přišla s neuvěřitelně „hlubokou“ červenou barvou Soul red crystal, chtěli jste ji mít. Dnes patří mezi nejoblíbenější, což naznačuje i o třetinu vyšší cena (20 900 Kč) ve srovnání s ostatním laky.

Interiér
Na první pohled působí crossover menšími rozměry, než ve skutečnosti jsou. Při své délce 4395 mm a šířce 1795 mm nabízí velmi prostorný interiér, jehož zpracování si zaslouží pochvalu. Zajímavá je jednoduchost interiéru, v kterém se cítíte luxusně díky kvalitním materiálům a preciznímu zpracování.
Sedadlo řidiče ovládané elektronicky je pohodlné s dobrým držením zad. Kruhové ukazatele v kapličce před řidičem jsou výborně čitelné. Přístup na zadní pozice je díky velkému úhlu otevírání dveří velmi dobrý. Za sebe (s výškou 173 cm) jsem se posadil pohodlně, před koleny jsem měl ještě 6 cm místa a nad hlavou 11 cm. Ale kolega vysoký 195 cm se za sebe posadil hůř, koleny tlačil do opěradla přední sedačky.  
Vyzdvihuji ohleduplnost automobilky k větší bezpečnosti – místo dnes moderního trendu vše ovládat dotykovou obrazovkou, která odvádí pozornost řidiče, je uprostřed palubovky relativně malý displej bez dotykových funkcí. Vše se ovládá kruhovým ovladačem umístěným na středovém tunelu tak, že pravou rukou položenou na opěrce na něj řidič hravě dosahuje, aniž by musel odtrhnout zrak od vozovky. Kolem ovladače jsou tlačítka pro nejvíce používané funkce, jako je navigace, domů, hlasitost apod. Oceňuji intuitivnost celého ovládání a dobře čitelné informace.
Zavazadlový prostor o objemu pěkných 430 litrů má skládací dno, kterým se dají vtipně rozmístit, a tím zaaretovat převážené věci. Po sklopení sedaček objem naroste na 1406 litrů.

e-Skyactive X
Srdcem modelu CX-30 je chlouba japonských konstruktérů v podobě benzínového motoru s patentovanou technologií e-Skyactiv X. Jde o první zážehový motor poháněný kompresním zapalováním.    
Čtyřválcový motor spaluje benzín účinněji díky režimu SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), technologií kompresního zapalování řízeného svíčkou. Tím je docíleno vyššího výkonu (o 4 kW) při současném využití menšího množství paliva (ušetří se ca 0,5 l/100 km) a nižších emisích o ca 10 g/km.
Funguje to tak, že mimořádně chudá směs paliva a vzduchu je stlačena na velmi vysoký tlak. Následně jiskra ve válci zapálí velmi malé množství paliva, které zvýší teplotu a tlak ve válci, čímž se pod tlakem zapálí i zbývající palivo. To se spálí rychleji, takže následný výkon je vyšší a emise nižší než u tradičního motoru.

Závěr
Jde o velmi povedený crossover, který kombinuje luxus se sportovním duchem. Úsporný motor nabízí pěknou dynamiku, podvozek je naladěn víc do tuha a výtečně zvládá nerovnosti silnic. Oceňuji skvělé odhlučnění a velmi dobrou manévrovatelnost.

Petr Kostolník
Foto: Autor

 
Publikováno: 30. 8. 2021 | Počet zobrazení: 515 článek mě zaujal 131
Zaujal Vás tento článek?
Ano