asseco Aimtec murr

Pohodlná pozice za volantem nemusí být bezpečná

Správnou pozici za volantem si každý řidič vykládá po svém, většinou jezdí „pololežmo“ s levou rukou na volantu a pravou na středové opěrce. Přitom si neuvědomují, jakému nebezpečí se vystavují.

 

„Ležení“ při řízení je nebezpečné z několika důvodů: není bezpečný výhled na všechny strany, nedosáhne se dobře na prvky k ovládání vozu, dochází časem k bolesti páteře, a také proto, že mezi tělem a bezpečnostním pásem vzniká mezera, která má za následek, že při případné kolizi nás bezpečnostní pás nezachytí a tělo má tendenci podklouznout pod ním. K tomu se vztahuje dokonce odborný termín „submarining“, kdy tělo podjede pod pásem a člověk se za něj chytí pod krkem, čímž může dojít k uškrcení.
Podle týmu Roberta Šťastného z Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto velmi záleží na správném usazení těla za volantem. „Abychom mohli vůz dobře ovládat, je správné usazení těla zásadní. Je nutné na všechny ovládací prvky – tedy především volant a pedály – dobře dosáhnout, aniž by se tělo muselo jakkoli složitě hýbat,“ říká Robert Šťastný.

Ani blízko, ani daleko
Začneme polohou sedadla. Opěradlo má být v pravém úhlu vůči sedáku, nikoli vůči podlaze. Důležité je co nejvzpřímenější sezení. A aby nedošlo k „submariningu“, bezpečnostní pás spočívá na rameni a vede přes pánevní kost, nikoliv přes břicho.
Základní pravidlo pro podélné nastavení sedačky. Nohy se nikdy nesmí plně propnout, a to ani při plném sešlápnutí pedálu až na podlahu. Vždy musí zůstat aspoň trochu pokrčené (obr. 1), jinak při nárazu dojde k poranění kostí v kloubech, které do sebe zajedou.
Podobně to je s rukama na volantu. Nedovolte rukám se propnout v kloubech. Podle receptu Roberta Šťastného, pro ideální vzdálenost sedadla od volantu, je posadit se pohodlně tak, aby se záda opírala oběma lopatkami o opěradlo. Poté natáhnout propnutou paži před sebe tak, aby zápěstí spočinulo na horní straně věnce volantu (viz obr. 2). Když pak uchopíte volant oběma rukama ve správné poloze, kterou učí v autoškole („tři čtvrtě na tři“), jsou paže ve správné pozici a v loktech pokrčené.
Díky tomuto úchopu mají ruce mnohem větší manévrovací rozsah. Tomu pomáhají i dnešní volanty, které mají správně tvarované úchopy (v daných místech jsou vybraná a rozšířená tam, kde dlaň najde oporu). Takovýto úchop je bezpečný i při aktivaci airbagu, protože vak ruce odhodí do stran, kde je volný prostor a neublíží jim.
Pokud nedodržíme výše uvedená pravidla pro posez a budeme příliš blízko volantu (a tedy i airbagu), může být tělo zachyceno při jeho aktivaci. Ideální poloha totiž souvisí s časováním vzduchových vaků; které tělo nesmějí zachytit, když se naplňují, ani ve chvíli své maximální tvrdosti, nýbrž přesně v momentu, kdy se začnou vyfukovat.
Pro výškové nastavení sedačky by se mezi hlavu a strop měla vejít zaťatá pěst na výšku (obr. 4). Důvod, proč by měl být prostor nad hlavou, je ten, aby při případném převrácení vozu nedošlo k poškození krční páteře.
Důležité je i nastavení opěrky hlavy. Pokud to umožňuje její rozsah a výška člověka, je ideální, aby horní okraj opěrky byl stejně vysoko jako vršek hlavy. „U vysokých postav nevadí, když je opěrka trochu níž, nikdy by ale její horní hrana neměla být níž než vrchol ušního boltce,“ radí Robert Šťastný.

Mario Rychtera, Business Car
Foto: Škoda Auto

 
Publikováno: 30. 8. 2021 | Počet zobrazení: 483 článek mě zaujal 116
Zaujal Vás tento článek?
Ano