asseco Aimtec murr

Pokračování v úspěšném tažení

V druhé polovině srpna uspořádala Škoda Auto evropskou premiéru nového hatchbacku Fabia čtvrté generace. Po pandemické pauze šlo o vítaný počin, který byl situován do okolí polského Gdaňsku, kdysi hanzovního města.

 

Od roku 1999, kdy přišla na trh první generace Fabie, se prodalo až dosud celkem přes 4,5 milionu těchto modelů. Letošní novinka je teprve čtvrtá generace, což ukazuje na výjimečně dlouhý životní cyklus každé generace.
Nová Fabia je postavena poprvé na modulární platformě MQB A0. A jak vysvětloval designér Fabie Peter Olah, cílem jejich týmu bylo vdechnout novince emotivního ducha, aby dokázala přitáhnout na první pohled. Výsledek se designérům povedl, novinka nabízí velmi pěkné linie, které jsou i mimořádně funkční, což dokládá nízký koeficient odporu vzduchu Cx 0,28, který je v tomto segmentu bezkonkurenční. Přispěly k tomu např. aktivní žaluzie přístupu vzduchu ve spodní části nárazníku, zadní spojler omezující víření vzduchu, zakrytovaný podvozek, výrazný prolis na kapotě nebo speciální plastová křidélka kol.
Původně se měla objevit (v roce 2023) i varianta kombi čtvrté generace, ale jak jsme se nedávno dozvěděli, Škoda pravděpodobně nebude kvůli extrémně přísné emisní normě kombi vyrábět. Což je škoda, protože jde o praktickou variantu, po které je na trhu „hlad“. Potěšením je alespoň akční verze Tour třetí generace Fabie Combi, která se bude dál prodávat.

Jsme uvnitř
Na délku Fabie narostla o 110 mm a překonala 4metrovou hranici (4107 mm), je širší o 48 mm (1780 mm), ale na výšku je o 7 mm plošší (1460 mm). Rozvor se zvětšil o pěkných 109 mm na celkem 2564 mm. Interiér tak nabízí velkorysý prostor pro všechny cestující. Zvětšil se i objem zavazadelníku o plných 50 litrů na celkových 380/1190 litrů.
Interiér se změnil k nepoznání. Výrobce vypustil základní výbavu, o kterou je minimální zájem a nabízí pouze dvě výbavové varianty Ambition a Style. Fabii to rozhodně prospělo. Uvnitř vozu zaujmou např. vystouplá madla dveří, kruhové výdechy klimatizace i vkusné textury. I když není v interiéru použito měkčených plastů, celkově jde o příjemné povrchy jak na palubní desce, tak i na čalounění. Velmi pěkně působí barevně sladěné detaily s exteriérem v závislosti na výbavové variantě.
Bezpečnost Fabie zajišťují až devět airbagů a technologie asistované jízdy úrovně 2, mezi které patří adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, aktivní asistent jízdy v pruzích, asistent změny jízdního pruhu, aktivní protikolizní asistent nebo parkování s asistentem pro manévrování.

První dojmy
Měli jsme možnost vyzkoušet různé modely na okružních trasách polských silnic. Kokpit Fabie nabídne znatelně větší prostor než předtím. Po usednutí zaujmou příjemná sedadla s výtečným bočním vedením a rozšířenou oporou v oblasti lopatek (v příplatkové výbavě jsou k dispozici i sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy). Široký rozsah jejich nastavení umožňuje každému najít si správnou polohu za volantem, který je nastavitelný v obou osách. Čeho si u Škody cením, je spousta odkládacích míst a přihrádek na drobnosti, Fabie jich má 16, o celkovém objemu 108 litrů.
První, co mě zaujalo po nastartování, bylo výtečné odhlučnění interiéru. Ve volnoběžných otáčkách si tříválec jen tiše „přede“. Vyzkoušel jsem čtyři modely litrových tříválců s manuální i automatickou převodovkou. Nastavení vozu je příjemně tužší s citelným komfortem. Podvozek se chová sebejistě a pěkně absorbuje drobné nerovnosti.
V nabídce je paleta motorů Evo ve výkonovém rozpětí 59 až 110 kW, která pohání pouze přední nápravu. Základem je litrový atmosférický tříválec MPI Evo o výkonu 59 kW, propojený s 5st. manuální převodovkou. Dále pak přeplňované litrové TSI Evo 70 kW s 5st. manuálem, a silnější TSI Evo (81 kW), který je dostupný s 6st. manuálem a 7st. automatem DSG. Později (v prosinci) bude v nabídce i čtyřválec 1,5 TSI Evo o výkonu 110 kW.
Díky příplatkovým možnostem lze Fabii vybavit tak, aby se přiblížila vozům vyšších tříd, např. vyhřívaným čelním sklem, dvouzónovou klimatizací s výdechy i pro cestující vzadu, panoramatickou střechou, programovatelnou digitální obrazovkou místo analogových budíků nebo sportovním volantem s pádly (u převodovky DSG). Dominantou palubní desky může být jedno ze tří multimediálních zařízení s úhlopříčkami 6,5, 8 nebo 9,2 palce. Prostřednictvím asistentky Laury (na přání) lze ovládat spoustu funkcí i hlasově (až v 15 jazycích, samozřejmě včetně češtiny), v nabídce je i indukční nabíjení mobilních telefonů.



Simply Clever
Z celkem 43 prvků Simply Clever má nová Fabie pět zcela nových. Jde o pružnou odkládací schránku v zavazadelníku, odnímatelný držák nápojů na středovém tunelu, misku s držákem nápojů pro zadní cestující, držák karet a tužky před řadicí pákou a odnímatelnou sluneční clonu pro vozy s panoramatickým oknem.

Petr Kostolník
Foto: Škoda Auto

 
Publikováno: 1. 10. 2021 | Počet zobrazení: 445 článek mě zaujal 110
Zaujal Vás tento článek?
Ano