asseco Aimtec murr

Bezpečně na všech sedadlech

V minulém vydání jsme se věnovali řidičům, jak bezpečně nastavit sedačku i volant pro ideální polohu za volantem. Dnes se zaměříme na umístění bezpečnostního pásu a také na bezpečnost spolucestujících.

 

Důležitým aspektem bezpečnosti je umístění bezpečnostního pásu. Jeho spodní část musí vždy vést přes pánevní kosti, nikoli přes břicho. V obou případech by sice bylo tělo při nárazu zadrženo, výrazně jinak ale dopadnou vnitřnosti. Horní část pásu by ideálně měla procházet středem hrudníku a vždy středem ramene, nikdy nesmí být příliš blízko krku. I ženy v pokročilém stupni těhotenství musí dbát na to, aby dolní část bezpečnostního pásu byla vedena dolů pod břichem (umístění přes břicho totiž ohrožuje plod), nejlépe je se posadit výš, třeba na podložku.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro spolujezdce
Někteří spolujezdci si pro pohodlnější posed posunou sedačku hodně dozadu a naležato. Tím se však ocitají mimo účinnou zónu bezpečnostního pásu. Ten by měl neustále doléhat na tělo. „Jakmile vznikne mezera mezi tělem a pásem, ať v oblasti ramene, nebo níže na prsou, člověk si koleduje o vnitřní zranění,“ vysvětluje Robert Šťastný, jeden ze členů týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto.
Velmi nebezpečným nešvarem jsou nohy opřené na palubní desce. Z toho bývají ošklivá zranění, protože airbag vystřeluje proti člověku obrovskou rychlostí, vak nohy tlačí neuvěřitelnou energií do těla. Poničí nejen končetiny, ale i bederní část, zároveň jde hlava dopředu proti kolenům.
Důležité je připoutání cestujících na zadních sedadlech. Při nárazu totiž nepřipoutané tělo letí vpřed a zraňuje na hlavě i krční páteři ty, kteří sedí před ním.

Zasedací pořádek
Často váháme nebo vůbec neřešíme, kdo jak bude sedět v druhé řadě sedadel. Myslete na situace, např. při řetězové havárií, kdy s rodinou potřebujete rychle opustit vůz. Vždy si rozmístění nastavte tak, abyste auto mohli evakuovat rychle a pravými dveřmi směrem ke krajnici. Například jedete-li s dítětem v sedačce, jeden z rodičů by měl sedět vpravo od něj, tzn., za předním spolujezdcem. V kritické situaci může rychle odepnout dítě nebo celou sedačku a utéct doprava pryč. Když by to bylo opačně, musí vystoupit do silnice a auto obcházet.
Podobně to je, když vezeme různě staré děti. To nejstarší, které už dokáže samo reagovat v krizi a mohlo ostatním odepnout pásy, by mělo sedět vpravo. U 7místných vozů je potřeba na pravé sedadlo ve druhé řadě dát toho, kdo v nouzi dokáže sám vystoupit a sklopit opěradlo pro pasažéry ve třetí řadě. Zkrátka abychom si např. isofixovou sedačkou nezablokovali volnou cestu ven. Stejně uvažujme třeba u vystupování dětí u školy.

Dětští pasažéři
Předškoláci např. často odkládají zádovou část sedačky a jezdí jen na podsedáku (třeba vlivem posměchu vrstevníků), jenomže podsedák při bočním nárazu nedokáže ochránit hlavu ani krk dítěte. Proto Robert Šťastný apeluje na všechny rodiče: „Vozte děti v celé sedačce co nejdéle, dokud z ní samy nevyrostou, což bývá kolem osmého až desátého roku."  
Miminka ve „vajíčkách“ (sedačkách pro nejmenší děti) vozíme vždy zády proti směru jízdy, a to i na předním sedadle, jen nikdy nezapomeňte vypnout čelní airbag spolujezdce!
Bezpečnostní odborníci jednoznačně doporučují vozit i větší děti (třeba do čtyř let) protisměrně v sedačce, protože při nárazech se energie lépe rozloží, a je to nesrovnatelně bezpečnější.

Petr Kostolník
Foto: Škoda Auto

 
Publikováno: 1. 10. 2021 | Počet zobrazení: 464 článek mě zaujal 118
Zaujal Vás tento článek?
Ano