Letecká výroba se zotavuje
Obnovená poptávka po letecké dopravě přinesla nové naděje výrobcům letadel. Airbus i Boeing jsou po prodělečných letech opět v zisku.
Airbus loni dodal mj. kvůli menšímu zájmu v důsledku koronavirové pandemie na trh 566 letadel, což je o třetinu (34 %) méně než v předchozím roce, který byl pro evropského výrobce letadel rekordní. Nicméně díky problémům Boeingu, které americkému konkurentovi způsobily restrikce v souvislosti s typem 737 MAX, si udržel pozici největšího globálního výrobce letadel, kam se dostal po osmi letech v roce 2019, kdy na trh dodal 863 strojů. Finančním výsledkům pomohla mj. dobrá výkonnost divize helikoptér a vojenského programu. Původní celoroční cíl 880 kusů se mu nicméně naplnit nepodařilo.
Letos Airbus plánuje dopravcům předat asi 600 dopravních strojů – polovinu z toho (297) už si může na své konto připsat za první pololetí. Firma zahájila i výrobu nákladní verze letounu A350 a do vývoje nákladních letadel, kde chce více konkurovat Boeingu, vkládá značné naděje. Boeingu se podařilo rozběhnout dodávky problémových strojů 737 MAX – vykázal první ziskové čtvrtletí od roku 2019, a nyní se zaměřuje na zvýšení jejich produkce. Předpokládá, že od příštího roku by jich mohl vyrábět až tři desítky měsíčně.